Har satt in nya fönster och tyvärr lossnade teglet ovanför ett par av fönsterna/altandörrarna. Osäker på hur jag ska fixa detta på bästa sätt?
Funderar på om man kan använda fogskum/något slags lim och skruva genom hålen på teglet samt lägga nytt bruk? Ett annat alternativ kanske kan vara en väggbalk? https://www.murma.se/produkter/murma_armerad_vaggbalk.html
 
  • Skadad murbruk och tegel ovanför fönster i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tegelmur ovanför fönster med synligt isoleringsmaterial och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tegelsten med skador och hål på en fläckig betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dsl skrev:
[länk]

Funkat klockrent för mej
Tips om återförsäljare?
 
Har du så stora problem så du verkligen vill gå på en så stor operation förutom dina lösa stenar? Ser inga uppenbara sprängningar från armering som börjat rosta aggressivt på dina bilder. Om det endast är dessa lösa stenar och resten sitter rimligt fast hade jag snarare fokuserat på att hitta ett lämpligt bruk för att sätta upp stenarna igen, tex ett naturstensbruk för utomhusanvändning, och sedan fokuserat på att hitta ett sätt att fixa fogarna så lagningen syns så lite som möjligt
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Ja det handlar ju bara om att få dit stenarna igen. Hur spelar nog ingen roll. Nytt bruk bygger ju lite om man inte ska peta på det gamla så limma med PL400 och sen foga lite snyggt bara?
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Vill man kan man ju alltid fräsa in ett rostfritt plattjärn (målas svart) och lägga längst ned då får stenarna över fönstret stöd från sidorna.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Tänk på att det kan rinna mindre mängder vatten på insidan av skalmuren. En murmabalk löser avrinningen om det skulle hända. Annars vet du inte var detta vatten tar vägen.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Tänk på att det kan rinna mindre mängder vatten på insidan av skalmuren. En murmabalk löser avrinningen om det skulle hända. Annars vet du inte var detta vatten tar vägen.
Menar du att vattnet kommer rinna bakom teglet?
 
Det lär ju inte bli större problem framledes än vad det har varit där tidigare iallafall. Inrikta dig på att få fast stenarna bara och snygga till.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Menar du att vattnet kommer rinna bakom teglet?
Japp. Nu borde nån mer byggnadskunnig än mig svara, men som jag tolkat det så är det både slagregn och kondens som orsakar detta. Jag har haft en fasadtegelhus med nästan identiska problem som TS, så proffsen fick åtgärda och det var den förklaring jag fick då.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Japp. Nu borde nån mer byggnadskunnig än mig svara, men som jag tolkat det så är det både slagregn och kondens som orsakar detta. Jag har haft en fasadtegelhus med nästan identiska problem som TS, så proffsen fick åtgärda och det var den förklaring jag fick då.
Fast nu ser ju inte TS hus särskilt drabbat ut jämfört med hur det brukar se ut........Ibland kan det ju vara helt urlakat där och det verkligen är problem. Nu ser det ju mer ut som att det lossnat av slag/vibrationer/rörelser i samband med fönsterbytet som sagt.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
D
Finns stenlim, illbruck pu700 om du inte vill bila ur tegel o peta in en balk/L järn. Spruta på o stämpa upp med en regel. Är tämligen starkt.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
N
Prova att skruva upp teglen med långa lättbetongskruv i hålen på teglet, och TEC7 lim ovanpå stenen.
Men drar du skruven ett varv för långt, så förlorar du bärigheten.
Är ju bara estetiskt, så borde funka.

Alla förslag med bara lim verkar ju bökigt, ska han hålla i stenen till limmet stelnat?
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Tack för alla svar, lutar åt att stämpla upp ett par reglar för att hålla uppe stenarna under tiden som bruket torkar och sedan snygga till när de sitter
 
P perka99 skrev:
Tack för alla svar, lutar åt att stämpla upp ett par reglar för att hålla uppe stenarna under tiden som bruket torkar och sedan snygga till när de sitter
Kommer bli kanon
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.