Hej

Skall om någon vecka installera en braskasett, innan dess skulle jag mura lite så att mina tegelstenar inte syns, skulle vilja ha en slät vit vägg/golv där kasetten skall stå. Antar att jag skall använda något eldsäkert bruk men hur får jag det vitt sedan ? All färg lär väl flaga av när det blir varmt? Är tacksam för lite tips


007.jpg
 
Ingen som har gjort något sådant tidigare? Skulle verkligen behöva lite hjälp.
 
Jag är själv nybörjare i detta, men jag tänker på Maxit's Gypsym (gipsputs) till detta.
http://www.maxit.se/2223
Det blir kritvitt alldeles av sig självt, och i broschyren finns en bild på en öppen spis som är putsad med det.
 
du kan slamma med vanligt putsbruk B eller C och måla med KC Färg.
 
Tack för tipsen!

Så lite följdfrågor...

Vad är kc färg?
Fäster c bruk på färg? någon listig kille har målat fogarna mellan tegelstenarna med vit färg... måste detta bort innan man kan börja mura?

/Oskar
 
klart att det är bra om du tar bort färgen med putsen sitter ändå. KC färg är en speciell färg som är gjord för att användas på bruk. kan inte svara på va den är gjord av exakt. finns att köpa på hos återförsäljare av bruk. möjligt att målaren har nåt med.
 
Tack för hjälpen, ska mura i veckan. Det blir säkert kanonbra!
 
Ska oxå kompletteringsputsa en skorsten, hur tjockt kan man putsa med bruk B och C utan "armering" ?
 
K
KC-färg är en mineralisk putsfärg baserad på kalk och cement med fingraderad vit dolomit som ballast. Används för att måla på KC-baserad puts eller tidigare målade ytor av KC-färg med.
Till skorstenen ska du använda ett C-bruk eftersom det är mer flexibelt än B.
KC-bruk fäster inte på målade ytor.

 
Mikael_L
Stålborsta bort färgen i fogarna.
Använd en roterande stålborste på borrmaskinen om det sitter hårt. Det finns också en kraftigare typ som monteras på vinkelslipar, som framförallt har hårdare tråd.
Glöm inte skyddsgalsögon, om du kör igång med maskinerna! En ståltråd släpper ibland, och det kan vara livsfarligt för ögat.

//ML
 
Putsbruk C fungerar perfekt, sätt dit armeringsnät där du ska putsa så är risken att det spricker minimal.
Nätet finns i byggvaruhusen och är lite kraftigare än hönsnät och med fyrkantiga rutor.

Så gjorde jag och det har inte spruckigt trots att vi eldat som f..n i vår insats. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.