Jag har en längre tid försökt hitta en murare i Skåne som kan mura upp siporex-innerväggar i stora industrihallar, men ingen har nappat.

Funderar på att försöka mig på arbetet själv, men är osäker på hur jag stöttar upp en 20 meter lång rak vägg. Antar att det inte räcker att endast förankra den i befintliga väggar utan jag måste bygga vinklar ut från väggen för ökad stabilitet? (Jag är rädd att hela väggen kan välta annars om någon kör på den med truck eller liknande) . Någon som vet var jag kan läsa på mer om detta, och vilken tjocklek som är lämplig på blocken mm?

Jag har tänkt köpa materialet från Polen och om jag hittar en murare, vad ska jag räkna för kvadratmeterpris på arbetet?

Någon som vill dela med sig av sin kunskap?
 
Varför just siporex? Du har helt rätt i att du inte kan ha en 20m lång vägg utan stöd. Kan du förankra både i golv och tak?
 
Tänkte att siporex var kostnadseffektivt för en rejäl vägg som inte är så fuktkänslig, och det verkar enkelt att bygga, men det är inget tvång.

Det är betonggolv. Taket är sågtandsformat och av lättbetongblock. Osäkert hur bra/möjligt det är att förankra en vägg i.
 
Ingen som har någon ytterligare information som ni vill dela med er av?
 
Det mest intressanta är väl hur hög väggen blir? Tror inte det handlar om många meter upp innan man helt kan skrota iden på att ha den fristående.
 
Jag har mer eller mindre skrotat idén om att ha den fristående. Frågan är hur jag löser det annars? Genom att mura vinklar vinkelrätt ut från väggen? Hur tätt bör i så fall dessa vinklar sitta och hur långt ut i det nybildade rummet bör dessa väggar gå?
Det enklaste är kanske att regla och gipsa, men det känns lite klent för denna typ av industrilokal.
 
Industri får mig att tänka plåtväggar och ev påkörningsskydd typ vägräcke. Mycket beroende på höjd på väggen som jag inte ser någon info om.
 
Det finns hur mycket murade väggar som helst i äldre industrilokaler.
Normalt står det H balkar mellan golv o tak med lämpligt avstånd, som stenarna går in i från varsitt håll.
Det finns idag lätt balk i U form, ställ 2 sådana mot varandra typ var 4e meter, och en mot väggen du börjar ifrån.
Sen skruvar man som sagt L balk i golvet framför väggen som påkörningsskydd.
Siporex murar man väl inte upp vad jag vet, utan mer limmar ihop med tunnt cementbruk, annars när man murar lägger man 2 långa armeringsjärn i bruket typ var 3e-4e varv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.