Bygger på väggarna med ca.9cm, tänkte därför även bygga på murstocken med lika mycket för att komma i samma nivå.
Hade tänkt använda lecablock för att göra detta, en kamin kommer anslutas till rökkanalen genom dessa och in i ordinarie tegel.
Har även två stålpelare som bär av två limträbalkar som står mot skorstenen, dock ej mot rökanalerna utan mot ventilationskanalen,ca. 40cm från den rökkanal som ska användas.
Allt ska sedan putsas.

Ok med leca, andra synpunkter?
 
Jag vill göra exakt samma sak.
Bygga på murstocken 30cm med leca och sedan dra en rökkanal genom lecan in till befintlig rökkanal inne i murstocken.

Frågan är om leca är tillräckligt gastätt eller om det krävs ett stålrör invändigt?
 
Claes Sörmland
Leca är inte gastätt.

Det lär också vara problem med Lecablock och hög temperatur i och med att lättklinkern är gjuten med cement som inte tål högre temperaturer.

När jag installerade en kamin så ville sotaren att jag murade in ett stålrör som sträckte sig in till skorstenens gamla rökkanal.
 
Ja precis, men funkar det med leca om man har stålrör invändigt eller måste man ha tegel ändå?
 
Claes Sörmland
Jag resonerar så här:

Tegelmurar är heller inte gastäta och jag förstår det som att det är därför som det finns krav på att murstockar ska putsas. Då tätas murstocken av putsen och användare och sotare kan se var läckage sker (sot).

Om man lägger ett lecablocksskal på en gammal murstock och putsar den så borde inget ha försämrats. Om man sen går genom Leca-lagret med ett stålrör som man fodrar på utsidan med tegelbitar och murbruk så borde inte heller värmen från kaminens rökgaser vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.