Jag planerar att mura upp vinhyllor med lättbetongblock (Multiplattan interiör) i ett rum i källaren. Idag ligger det stora stenplattor på golvet och min idé är att bara lägga ett lager bruk direkt på stenplattorna och sedan mura mig vidare uppåt. Är detta en dålig idé? Borde man istället limma eller lägga en primer först? Andra förslag?
 
Det borde väl inte vara några problem. Så länge det är betong (eller likvärdigt) under så borde det gå fint, det står liksom still av sig själv och sin egen vikt. Jag har varit med och murat direkt på både klinkers och marmorgolv, och det har aldrig varit tal om att ta bort något under.
 
OK, tack! Det lutar åt att jag bara murar direkt på klinkers men kanske drar en fet betongskruv ner genom första hyllplanet och ner i klinkers och platta under.
 
JJPersson skrev:
OK, tack! Det lutar åt att jag bara murar direkt på klinkers men kanske drar en fet betongskruv ner genom första hyllplanet och ner i klinkers och platta under.
Murverk av olika slag är normalt sett ganska tunga, så det lär nog stå still ändå. Möjligtvis att du kan slå i en dubb (typ en bit armeringsjärn) för att förankra det hela i golvet, så är du på den säkra sidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.