Jag håller på med ett litet duschprojekt i källaren. En bef. dusch hade en usel duschdörr. En skjutdörr som förre ägaren fixat, men som trots att nischen som duschen finns i är nästan 110cm bred, kom man nästan inte in i den.

Jag har rivit ur den, och vill montera en öppningsbar duschdörr som tyvärr trots justerbarhet klarar max 100cm bredd (http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/badrum/dusch/flow).

Jag tänkte mura upp en "pelare" som är ca 100mm mot kakelväggen. och fästa dörren i den. Konstruktionen av dörren är sådan att det blir ingen påtaglig belastning på pelaren.

Tänkte göra pelaren av 90mm leca block. Och sedan kakla.

Min första tanke var att "mura" med kakelfix, tycker att det verkar fästa bra även på den glaserade sidan av kakel. Och ev. även sätta några skruvar som får stabilisera. Men upptäckte nu att väggen givetvis lutar lite. Så jag kommer att få en 10mm fog längst nere vid golvet.

Ett så tjock lager kakelfix känns inte optimalt. Finns det något annat vettigt att "mura" med? Vanligt murbruk tror jag får för dåligt fäste mot kakel.
 
D
Fick du svar på frågan? Ska själv mura på klinker och undrar om det fäster med bruk.
 
D
hörde av mig till teknisk support. Jag kommer att mura första blocket som ligger mot golvet med fix under och sen murbruk mellan övriga stenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.