Hej

Hade under julledigheten tänkt att mura upp mitt garage med isolerblock. Står inför valet om jag skall köra utan bruk i stötfogarna. Vad är vanligast? Sen kan det väll knappast vara negativt att lägga papp mellan sten å platta? Verkar vara en evig fråga.


Tack så länge å trevlig jul
 
Hej har för mig att det står stötfogsfri strängmurning i anvisningarna till isoblocken.
Syllpapp är bra för att bryta fuktvandring i väggarna.
 
Jag tror det skulle bli lite konstigt med stötfogar, eftersom det skulle bli ett mellanrum mellan PU-kärnorna i blocken.
 
Fast dessa block har bara en kärna av frigolit å sen Leca runt om. Ska pappen ta bort ev sprickbildning oxå??
 
Ja, du har rätt. Finja har visst EPS, trodde alla använda PU i kärnan. Men ivilket fall, en stötfog (oavsett om man fyller med bruk rakt genom, eller bara där det är leca) skulle ju göra en hyfsad köldbrygga mitt i ens fina isolerade vägg.

Stötfogsfri strängmurning med murbruk B är iaf vad källan säger: http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/3006-1.pdf#view=fit
 
stoif skrev:
Ja, du har rätt. Finja har visst EPS, trodde alla använda PU i kärnan. Men ivilket fall, en stötfog (oavsett om man fyller med bruk rakt genom, eller bara där det är leca) skulle ju göra en hyfsad köldbrygga mitt i ens fina isolerade vägg.

Stötfogsfri strängmurning med murbruk B är iaf vad källan säger: [länk]

Tackar för hjälp... Men det är inte ergotherm jag har utan ett block som heter isolerblock. Lyckas inte hitta någon beskrivning hos dom
 
Ajdå, nej någon sån produkt finns inte på Finjas hemsida. Tror dock principen är densamma för alla dessa block.

Tjärpapp har mkt riktigt använts som glidskikt (för att undvika sprickbildning), nu tror jag tillverkarna säljer plåtar för detta ändamålet. Det har också fördelen att det bryter eventuell kapillärsugning.
 
viktorj skrev:
Fast dessa block har bara en kärna av frigolit å sen Leca runt om. Ska pappen ta bort ev sprickbildning oxå??
Pappen är primärt ett glidskikt som ska minska risken för sprickbildning i murverket, framförallt i valven över fönster och dörrar. Sekundärt så hindrar den fuktvandring upp i murverket resp transporterar ut uppifrån kommande vatten i skalmurar.
 
Ja, du ska använda papp dels för att undvika fuktvandring upp i väggen, men framförallt för att tillåta viss rörelse. Du ska absolut inte foga med stötfog då du kommer skapa enorma köldbryggor i hela väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.