Jag ska mura en grund med leca block.
Planen är att blanda murbruket utifrån "murcement A" genom att blanda 1:5 med mursand.
Det råder förvirring I mitt huvud.

Fungerar murcement A blandat med 5 delar sand på leca? Vad jag kan se ska man använda B bruk till Leca.
Om jag blandar murcement A 1:5 så blir det B bruk eller vad är det som gäller?
 
Mikael_L
Jag är lite okunnig i dessa saker, eller ja, väldigt okunnig.

Men jag vet dock att du inte får ha för starkt bruk, då bryts allt sönder sen. Och till Leca är det nog som du skriver, bruk B som det ska vara, fungerar nog med C också.
Men A blir i så fall för starkt.

Om du kan blanda ihop något som gör ett A-bruk svagare vet jag inte. Varför köper du bara inte bruk B direkt, måste vara mycket tryggare och enklare ...


Kolla t.ex. lite här:
https://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/teknisk-information/murbruksklasser.html
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=17277.0

Den senare länken är alltså ett forum, där både korrekta och inkorrekta uppgifter kan förekomma. :)
 
Redigerat:
Claes Sörmland
H henrikbergman86 skrev:
Om jag blandar murcement A 1:5 så blir det B bruk eller vad är det som gäller?
Japp. Tar du 1:7 så blir det C-bruk. Allt i volymdelar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok tack för svar
När man murar leca ska det alltså vara B bruk.
Då ska det alltså gå att blanda eget bruk till Leca blocken genom att blanda A bruket 1:5 med sand?
Det som förvirrar mig mest är att det står på påsen (murecement A från byggmax) att den går att använda till allt utom lättbetong?
Är det för att dom vill tjäna pengar och sälja färdigblandat B bruk?

De jag menar är att om man blandar a bruket 1:5 så blir det ju B bruk. B bruk ska man ju kunna använda till Leca.
 
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp. Tar du 1:7 så blir det C-bruk. Allt i volymdelar.
Hur kan det bli murbruk C om man blandar in mer sand då murbruk C innehåller kalk?

Stickan
 
Stickan56
H henrikbergman86 skrev:
Det som förvirrar mig mest är att det står på påsen (murecement A från byggmax) att den går att använda till allt utom lättbetong?
Är du säker?
På byggmax hemsida kan jag inte se något om lättbetong.
"Murcement A är ett bindemedel som blandas med sand och vatten till bruk för murning och putsning. Det kan användas för de flesta murningsarbeten med tegel, kalksandsten, betong- och lättklinkerblock samt putsarbeten som grovstockning och slamning."

Det är viktigt att inte blanda ihop lättbetong och lättklinkerblock, typ Leca.
Lättbetong limmas med tunnfogsbruk t.ex. Weber M10.
Lättklinkerblock muras med murbruk B.

Stickan
 
Redigerat:
Stickan[/QUOTE]
Stickan56 Stickan56 skrev:
Är du säker?
På byggmax hemsida kan jag inte se något om lättbetong.
"Murcement A är ett bindemedel som blandas med sand och vatten till bruk för murning och putsning. Det kan användas för de flesta murningsarbeten med tegel, kalksandsten, betong- och lättklinkerblock samt putsarbeten som grovstockning och slamning."

Stickan
Japp såhär står det på påsen:
Se bild

Det verkar som att det är hur lugnt som hellst att blanda eget B bruk till Lecan.
Det var nog helt enkelt så att Byggmax har insett att dom kan tjäna några 100 000 extra per år genom att skriva den texten på förpackningen. Folk som ät okunniga väljer då B bruket. Då går det åt mycket mer påsar.
 
  • En öppnad påse med Murcement A på marken, text på etiketten beskriver användning för murning och putsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är sant det som står på påsen, till lättbetong används ett tunnfogsbruk.
[länk]
Det är viktigt att inte blanda ihop lättbetong och lättklinkerblock, typ Leca.

Stickan
Tack för svar! Då har man lärt sig lite till:) då drar vi igång tombolan och kör gasen i botten imorgon :)
 
  • Gilla
rostling och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur kan det bli murbruk C om man blandar in mer sand då murbruk C innehåller kalk?

Stickan
Svaret ligger i att produkten murcement är en blandning av portlandcement och kalk (t o m kalkstenspulver om jag inte minns fel). Kalken gör att portlandcementen brinner långsammare och gör bruket mycket trevligare att mura och putsa med.
 
Stickan56
Jag skall försöka reda ut detta med hjälp av Webers dokumentation.

Numera används M-beteckningar för hållfasthetsklasser på murbruk. De tidigare murbruksklasserna (A-, B-, C- och D-klasserna) kommer att försvinna helt under de närmsta åren

Om jag blandar murcement A i följande förhållande
1:5 så får jag ett murbruk M2,5 (B-klass)
1:7 så får jag ett murbruk M1 (C-klass)

Om jag däremot använder produkterna
222 mur och putsbruk B så får jag också ett murbruk M2,5 B-klass
224 mur och putsbruk C så får jag också ett murbruk M1 C-klass

Nu till skillnaden
Förhållandet i vikt Kalk/Cement/Sand är som följer:
222 mur och putsbruk B 35/65/550
224 mur och putsbruk C 50/50/650

Min slutsats är man måste skilja på hållfasthetsklass och produkter
Produkter med samma hållfasthetsklass kan ha olika egenskaper.

Stickan
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det är som med allting annat inom byggindustrin. Det blir mindre och mindre hantverk och mer standardiserade produkter. En utveckling som är ekonomiskt rationell eftersom det inte kräver så mycket av den enskilde hantverkaren och möjliggör centralisering.
 
1:5 på vikt eller volym borde vara samma sak, eller?
 
S
H henrikbergman86 skrev:
Stickan
Mycket konspiratoriskt tänkande här. Det handlar om kemi och inte om avanser på olika produkter.
Portlandcement som är standardcement är för alkalisk för lättbetong men går bra till lätttklinker (Leca).

Till kalksandsten och lättbetong finns det produkter baserade på vitcement som är lågalkaliska.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.