Hej!

Se bild nedan där jag har markerat. Jag vet inte om installationen i just denna bild är murad, men det ser ut som det, och det är just murning som rör min fråga.

Hur gör man för att mura sådär "över" kaminen? Det ser ju ut som att det bara hänger i luften? Jag antar att inte "murverket" bärs upp av kaminen?

Hoppas ni förstår min fråga, säg till annars :).

Tack på förhand!
 
  • Modern öppen spis med eld, inbyggd i minimalistisk vägg, röda accenter, grått stenfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip finns det några sätt att åstadkomma detta

Ett är färdiggjutna block med detta ”överhäng” som redan har lämplig förstärkning som monteras ihop och sedan putsas.

Det manuella sättet är annars att bygga upp ett stöd av lämpligt material som du sedan murar upp mot/över med lämpligt inslag av armering och förstärkning. Sedan när bruket brunnit tag man bort detta stöd och putsar

pga kaminens värmeutvidgning så är det alltid luft mellan insats och den murade delen
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Den på bilden ser inte optimal ut om det ska vara självcirkulation på luften runt.
Om det är så behöver det vara större luftpassage runt kamin.
 
M myrstack skrev:
I princip finns det några sätt att åstadkomma detta

Ett är färdiggjutna block med detta ”överhäng” som redan har lämplig förstärkning som monteras ihop och sedan putsas.

Det manuella sättet är annars att bygga upp ett stöd av lämpligt material som du sedan murar upp mot/över med lämpligt inslag av armering och förstärkning. Sedan när bruket brunnit tag man bort detta stöd och putsar

pga kaminens värmeutvidgning så är det alltid luft mellan insats och den murade delen

Tack!

Ibland ser man en "järnstolpe" på sådana här installationer, alltså längst ut på hörnet. Är det mer en grafisk detalj snarare än att den skulle hjälpa till med någon bärighet?
 
D
M mothership skrev:
Tack!

Ibland ser man en "järnstolpe" på sådana här installationer, alltså längst ut på hörnet. Är det mer en grafisk detalj snarare än att den skulle hjälpa till med någon bärighet?
Om det sitter en stolpe hjälper den till med att bära upp. Vanligt då att det ligger ett plattjärn som bär upp murtegel och det tidigare varit en öppen eldstad.
Närbild av tegel och grov metallstödstruktur under en vitmålad betongyta. Slitna och åldrade byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kamin med spetsig kåpa, svarta ventilationsgaller, tegelstruktur, del av eldstad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Om det sitter en stolpe hjälper den till med att bära upp. Vanligt då att det ligger ett plattjärn som bär upp murtegel och det tidigare varit en öppen eldstad.
[bild] [bild]
Ahh, tack för bilderna!

Tack också @Drburr.
 
M mothership skrev:
Tack!

Ibland ser man en "järnstolpe" på sådana här installationer, alltså längst ut på hörnet. Är det mer en grafisk detalj snarare än att den skulle hjälpa till med någon bärighet?
Du har fått bra svar på denna så jag kompletterar lite med andra perspektiv.

I äldre konstruktioner där man murade upp kåpan med relativt tungt tegel och hade relativt svagt bruk så är stolpen ofta en vital del och får absolut inte tas bort. Ofta ansluter denna till en platta eller ram och vid uppmurning så har i vissa fall stolpen och ramen även funktionen (ev med viss komplettering) av stöd när man murar som sedan lämnas kvar. I de fallen en kåpa murats upp med mer rundade former och ofta en rund öppning som likt ett varv leder ner belastningen så saknas ofta behovet av sådana stöd.

I modernare murspisar där man använder lättare murblock och starkare bruk så är behövet mindre men det som främst drivit det är väl den önskan om att få ett väldigt estetiskt rent utseende. I vissa fall kommer murspisarna med färdiga block som likt en lättbetongbalk innehåller färdig armering som säkrar hållfastheten.
 
  • Gilla
mothership
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Du har fått bra svar på denna så jag kompletterar lite med andra perspektiv.

I äldre konstruktioner där man murade upp kåpan med relativt tungt tegel och hade relativt svagt bruk så är stolpen ofta en vital del och får absolut inte tas bort. Ofta ansluter denna till en platta eller ram och vid uppmurning så har i vissa fall stolpen och ramen även funktionen (ev med viss komplettering) av stöd när man murar som sedan lämnas kvar. I de fallen en kåpa murats upp med mer rundade former och ofta en rund öppning som likt ett varv leder ner belastningen så saknas ofta behovet av sådana stöd.

I modernare murspisar där man använder lättare murblock och starkare bruk så är behövet mindre men det som främst drivit det är väl den önskan om att få ett väldigt estetiskt rent utseende. I vissa fall kommer murspisarna med färdiga block som likt en lättbetongbalk innehåller färdig armering som säkrar hållfastheten.
Det var ordet "estetiskt" jag letade efter i mitt huvud när jag skrev grafiskt :D tänkte att det inte lät helt rätt.

Tack!
 
Hej
Jag "kapar" tråden, då här förefaller finnas lite folk som kan och vet lite om detta.
Jag har en kompletterande fråga;

- Jag letar efter en brandskyddsskiva att montera precis som TS:s första bild. Dvs slippa murblock eller tegel i konstruktionen runt och över en insatskamin.

Det jag hittar i Sverige är
1. Promatect L-500
2. Cembrit Multiforce 12mm (Förefaller enbart hålla för 150 C kontinuerligt?)

Men i Tyskland finns vad jag tror är ännu bättre
3. SILCA 250km - PDF (förefaller vara EXAKT för att mura/bygga runt kaminer!)
En teknisk ritning av en konstruktionsskakt med användning av SILCA-material, listning av egenskaper och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har mailat företaget i Tyskland och frågat om återförsäljare - Men...
...har ni några erfarenheter att erbjuda i relation till dessa skivor, eller tips på återförsäljare för SILCA 250km i Sverige så dela gärna med er!

Även konstruktionsritningar/exempel på byggen med skivmaterial hade uppskattats!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pickadollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.