Ser att det redan finns många trådar för inmurning av en insatskamin, så här kommer en till. :D

Jag har installerat en Jötul 520 och en Nibe/Contura skorstenssystem och även murat upp nästan allt bakom kaminen.
Eftersom jag ska mura in hela insatskaminen (se bild) hur stoppar jag värmen för att gå upp i taket.

Enligt beskrivning (se bild) så ska det inte vara något skydd mot taket utan en murning på 35 grader och sedan en luftspalt. Känns inte säkert om jag ska installera en gjutjärns kamin. Vad är der bästa och säkraste sättet att mura in kaminen på?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, säg till om jag var otydlig.
 
  • Bild av en insatskamin installerad i ett rum, omgiven av ved, dekorerad med lyktor och växter, samt text om installationen av en braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med installation av insatskamin Jötul 520, omgiven av murade stenblock. Skorstenssystem Nibe/Contura och byggmaterial syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrationsbild som visar installationsanvisningar och mått för att mura in en Jötul 520 insatskamin, inklusive avstånd mellan kaminen och brännbara material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.