Jag ska flytta ett eluttag och en nätverkskontakt i en lecavägg. Jag har bilat upp ett spår och hål för dosorna.
Hur gör jag nu? Gamla kabeln är dragen i en grå slang. Jag antar att jag förlänger den och lägger i nya spåret.
Jag har kollat på dosor men blir inte klar med vilken jag skall använda. Antar att jag skall ha en som jag kan mura in i nya hålet. Typ lägga i lite bruk och sedan trycka in dosan och fixera den i nivå med väggen. Sedan spackla så spår och hål blir snyggt.
Har sökt en hel del men hittar inga bra instruktioner.
 
Jag är ingen elektriker så kan bara tala ur min egen erfarenhet.. men jag har iallafall kört dessa dosor:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa (notera att den endast har en studs så du får köpa till fler om du ska ha fler)
Finns andra liknande, stor fördel iallafall om de har lock så slipper du bry dig om det när du ska spackla över det.
Men i övrigt låter ditt tillvägagångssätt vettigt, lägg in en rejäl klick bruk (eller vad du tänkt fylla spåret med) och tryck dit dosan med slangar ditsatta. Fyll sen i håligheter med mer bruk, antingen direkt eller när första klicken stelnat.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Och bila lite mer än minimalt så är det mycket enklare när du ska fästa slang och dosor. Och det brukar vara enklare att fästa dosorna med lite "fästbruk" och när det har härdat och dosorna sitter stumt putsa klart. Du behöver skarvmuffar för att skarva slangen och du behöver byta trådarna så att dom når fram, det kan du med fördel göra innan du skarvar ihop slangarna.
Ps
Lägg någon extra minut på att få dosorna att liva med väggen OCH vilken dosa du tar spelar mindre roll men se till att den har en vridbar fästring, och inte ett fast läge som på en rotdosa.
 
D
H Hasse C skrev:
Jag ska flytta ett eluttag och en nätverkskontakt i en lecavägg. Jag har bilat upp ett spår och hål för dosorna.
Hur gör jag nu? Gamla kabeln är dragen i en grå slang. Jag antar att jag förlänger den och lägger i nya spåret.
Jag har kollat på dosor men blir inte klar med vilken jag skall använda. Antar att jag skall ha en som jag kan mura in i nya hålet. Typ lägga i lite bruk och sedan trycka in dosan och fixera den i nivå med väggen. Sedan spackla så spår och hål blir snyggt.
Har sökt en hel del men hittar inga bra instruktioner.
Använd dosa med utskruvbar ring.
Använd gipsbruk för fixering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.