Jag har en öppning på 60cm i en innervägg (lättbetong/siporex) där en platsbyggd garderob tidigare stått.
Väggen som ska förlängas med 60cm är 72mm djup och det verkar som murblock/lecablock eller lättbetongplattor har ett djup på minst 75mm.
Jag har dock hittat ytong som har lättbetongplattor med ett djup på 50mm vilket då gör att det finns utrymme för putsning/spackling, men känns som i klenaste laget?

Min fråga är då om det finns andra bättre alternativ?

Tack på förhand.
 
Jag under också. Hur har du löst detta? Daniel
 
Länge sedan så han är nog färdig , kanske svarar. Det finns tjocklekar för både Leca och Ytong från 50X200X600 och uppåt i tjocklek om det var det du undrade om
 
  • Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Tack jonaserik. Jag antar att jag har en snarlik fråga som TS och hijackar således tråden.

Vi skall sätta igen ett dörrhål. Efter att ha knackat på väggen antog vi att det var träreglar vägg men då vi rev ner tidigare dörr visade sig vara lättbetong (lägenhet bygd på 60-talet). Ursprunglig plan var att sätta nya träreglar och gipsa men efter att ha läst på forumet visade det sig att det sig ha dålig kompatabilitet med hög sprickrisk på ett sådant förfarande mot betongvägg. Är det bästa i mitt exempel att mura med 50mm-block eller finns det någon annan bättre lösning? stålreglar?

Bild av ett borttaget dörrhål med synliga skador och kanter av lättbetong i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslöjad lättbetongvägg där ett dörrhål ska sättas igen, med synlig inramning och bakgrund av en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett rivet dörrhål med synlig lättbetong och trasiga träbitar, mätband visar storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daniel
 
Jepp 50 mm + puts är vad so får plats där. Då ska du borra in tex. 6 eller 8 mm armeringsjärn på vart 3:e skift. det går nu inte att få ett helt järn över hålet, så det blir att sätta kortare bitar. Jag återkommer med en skiss.
 
  • Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Gick snabbt att få ihop en skiss , lite av principen bara , det går att sätta järn i varje skift med, blir mycket starkare så sprickriskan blir så liten som möjligt, det är mot sidorna som den risken är störst.
 
  • Skiss av byggprojekt med markerade armeringsjärn och överlapp på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Stort tack återigen. Kan förhoppningsvis sätta igång till helgen. Håller er uppdaterade! Daniel
 
Det var inte lätt att mura, tror att vi blandade murbruket för hårt. Satte armering på varje nivå för att få god förankring till vägg. Nästa steg blir puts.
Person iklädd skyddsmask tittar på en nyligen murad väggsektion inomhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, tack för tips. Det är en djungel med olika material. Vad är det för produkt vi lägger på nu? ca 1cm per sida.

Tillföljd av ganska rangliga väggar (50mm-block) skulle det nog vara bra med något som stabiliserar upp ytterligare. Behövs nät?
 
Blev ingen god stabilitet efter gårdagens försök. River ner och testar med tunnfogsbruk istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.