Hej,

Jag kommer att mura igen ett källarfönster då en altan byggs framför.

Nedan är mitt tänkta tillvägagångssätt.

Tacksam för alla tips!

Som syns på bilden nedan så är fönstret borttaget och putsen runt fönstret borttagen och jag har gjutit en liten sula av betong som jag tänkte mura på.

Fönsteröppning under reparation, plastskydd, trästöd, avskalad fasad, ouppklart byggprojekt, murblock, exteriör vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mura med lecablock
Som murbruk tänkte jag använda Weberbase 222 mur- och putsbruk B
Som puts tänkte jag använda Weberbase 222 mur- och putsbruk B
Den utvändiga putsen var stenhård (var tvungen att "skära bort" den med diamantskiva på vinkelslipen...). Så jag antar att den är cementbaserad?! Vad borde jag putsa med ovanpå Weberbase 222 mur- och putsbruk B?

Dessvärre så råkade jag ha sönder ett par av murblocken runt fönstret. Hur hanterar man det bäst, fylla i håligheterna med grovbetong?

Renoveringsarbete, synlig betong och armering, plastskydd, oavslutad väggkonstruktion, byggnadsarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en cementblockvägg med isolering ovanpå, delvis oskyddad, i konstruktionsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ovanför fönstret så är en altandörr, så jag är mån om att mura hela vägen upp till syllen för att få bra stöd under syllen. Är det bara att såga till sista raden lecablock så att de är ca 1 cm under syllen och sedan peta in murbruk med en fogslev och hoppas att det fyller bra?!

Hur förankrar jag enklast de nya murblocken med existerande väggar?
Jag tänkte lägga i bistål som jag böjer upp mot existerande block på sidorna och skruva fast bistålet med montageskruv. Vad är rätt/smartast?

Har jag fått något om bakfoten eller något mer jag borde tänka på?
 
Hej. Jag har ett liknande läge - funderar speciellt på hur jag bäst möter syllen. Hur gick du tillväga till slut och blev det bra?
 
F Fresten skrev:
Hej. Jag har ett liknande läge - funderar speciellt på hur jag bäst möter syllen. Hur gick du tillväga till slut och blev det bra?
Hej,

Jag gjorde typ som jag skrev ovan, men putsade med C-bruk. Än så länge så har det inte spruckit eller satt sig. :)
 
Karthago Karthago skrev:
Hej,

Jag gjorde typ som jag skrev ovan, men putsade med C-bruk. Än så länge så har det inte spruckit eller satt sig. :)
Ok tack för info 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.