Hej! Har en fråga, hoppas någon här kan hjälpa!
Jag bor i ett putsat tegelhus som till sommaren ska målas om.
På bilderna ser ni en liten trappa ner till källaren. Jag vill ta bort trappan och dörren. (Finns en dörr på andra sidan huset)

Hur går jag till väga?

Första steget är bort med dörren och mura igen, kan jag sätta vanliga lecablock?

Andra steget är bort med trappan och fylla igen, här är jag väldigt osäker på vad som behövs?
På utsidan i botten av trappan finns en brunn som är sammankopplad med brunnen innanför dörren. Kan jag bara gjuta igen den?
Vad använder jag för att fylla igen? Grus, jord, sand, sten?

Tacksam för svar, hoppas ni förstår mig.
 
  • Nedsliten trappa i betong leder ner till en källardörr i ett putsat tegelhus med synlig brunnslock till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten källartrappa i betong och öppning med vit dörr vid putsat tegelhus, omringad av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hej och välkommen!

Jag funderar direkt på dränering innan du fyller igen. Har du planer på att dränera (om) huset?
 
L Lärospånet skrev:
Hej och välkommen!

Jag funderar direkt på dränering innan du fyller igen. Har du planer på att dränera (om) huset?
Tack!
Nja, inte i nuläget. Det är inte någon nämnvärd fukt i källaren. Och sen används källaren endast till värmepannan.
Kan vara bra att i framtiden dränera kanske, men inte tänkt det nu. (Mycket annat som behövs göras som är viktigare)
 
L
Ok, du pratar om att mura igen brunnen i trappan - den brunnen går den till vanliga gråvattenavloppet eller till någon form av dränering?

Om du häller vatten i brunnen - försvinner det då direkt? Känns i så fall synd att mura igen den - det är ju en form av dränering för just det stället - sätter du igen den och lägger jord så dräneras inte den ytan längre - och om du behåller murarna runt trappan så tänker jag mig att du bjuder in fukt ur fyllningsmassorna att tränga in mot den igenmurade dörren.
 
Gjorde själv något liknande.
Började med att mura upp en ny vägg i dörrhålet med armering inborrad i beffintliga väggar typ varannat skift.
Sedan va ju insidan färdig och kunde börja användas. När det senare blev dags för drännering så blev resten gjort. Känndes fånigt att gräva upp det man fyllt igen relativt nyligen.
 
Alex94 Alex94 skrev:
...
Kan vara bra att i framtiden dränera kanske, men inte tänkt det nu. (Mycket annat som behövs göras som är viktigare)
Bra tänkt! Idag rusar alla iväg och; 1. dränerar, 2. byter kök och 3. byter fönster.
Finns mycket som är viktigare att börja med i äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.