Jag har ett sopskåp i garageväggen som inte används längre och som jag har sågat bort innerdelen på. Men kvar är själva hålet i väggen där skåpet har varit. Hur sätter jag igen det här hålet på bästa sätt?

Ett hål i en garagevägg där ett sopskåp varit, visar två lager betong och isolering mellan, med synliga rör och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet hål i en vitmurad vägg där ett sopskåp tidigare varit installerat, med synlig isolering och väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd dörr täcker öppningen i en garagevägg med synligt betong och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål i en husvägg där ett sopskåp varit, med isolering synlig, täckt av en vit plåt och omgivet av murat och putsat grått material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser på den översta bilden verkar väggen vara uppbyggd av två lager betong med isolering emellan.

Min tanke är att sätta igen hålet med lecablock och murbruk B, bor nära ett byggmax så handlar gärna där. Sedan avsluta med att putsa ytan jämn på insidan och utsidan så att det kommer i nivå med befintliga väggar.

Så till mina frågor/funderingar:
Fungerar det med att mura igen med lecablock eller behöver jag gjuta någonting motsvarande hur det ser ut nu?
Behövs det någon ytterligare isolering eller funkar lecablocken?
Behöver jag borra in några armeringsjärn i hålet runtomkring och förankra och sedan mura in i lecablocken? Eller binder bruket tillräckligt bra mot befintliga väggar/golv/tak?

Jag har aldrig murat eller putsat någonting så all input på hur jag bör gå tillväga uppskattas stort!

// Mikael
 
Ingen som har några tips att ge?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det ser väl oproblematiskt ut, bara att mura igen med leca och sen putsa. För att slippasprickor så fästs armeringsjärn i befintligt murverk.

Rent estetiskt måste en hel del puts knackas ned på grunden om man inte vill se att det är en igensatt dörr där. Smaksak.
 
Inga problem. Block verkar finnas mellan 150 och 350 mm så ta något som är lagom tjockt för väggen.
Borra in armering varannat / var tredje varv. Sista varvet kommer bli lite pilligt, hur du löser det beror på hur höjden på hålet kontra stenens höjd matchar.
När du väl ska putsa så använder du ju befintlig vägg som dragbana.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser väl oproblematiskt ut, bara att mura igen med leca och sen putsa. För att slippasprickor så fästs armeringsjärn i befintligt murverk.

Rent estetiskt måste en hel del puts knackas ned på grunden om man inte vill se att det är en igensatt dörr där. Smaksak.
Så leca bör ge ungefär samma isolering som den nuvarande väggen? Eller är hålet för litet för att bry sig för mycket om det?

Behövs det nät för att putsen ska hålla sig kvar på lecablocken?

Du menar på utsidan att jag borde knacka bort en del puts runt hålet för att det inte ska bli ett tydligt "dörrhål" efter jag målat?
 
Claes Sörmland
Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Så leca bör ge ungefär samma isolering som den nuvarande väggen? Eller är hålet för litet för att bry sig för mycket om det?
Det beror på vilken leca du väljer, det finns varianter med cellplast i. Eller så struntar du i det, det lär inte bli sämre än värmeläckaget du hade genom dörren i alla fall.

Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Behövs det nät för att putsen ska hålla sig kvar på lecablocken?
Leca är en mycket bra putsbärare så nät brukar inte behövas. Men det nätas ju som aldrig förr numera och det skadar inte, så varför inte? Minskar ju risken för sprickor i övergångar.

Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Du menar på utsidan att jag borde knacka bort en del puts runt hålet för att det inte ska bli ett tydligt "dörrhål" efter jag målat?
Det är ju valfritt hur du vill göra. Antingen gör du det gamla dörrhålet accentuerat när du putsar med logiken att ett dåligt försök att dölja det är fulare än att stå för husets ursprungliga layout, eller så får du knacka ned rejält med puts så att du kan putsa en större yta homogen. T ex dra ett horisontellt streck längs dörrhålets överkant och putsa om allt nedför detta. Då är nog nät en bra idé, trist om det spricker vid kanten för det gamla dörrhålet, defeats the purpose av insatsen s a s.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på vilken leca du väljer, det finns varianter med cellplast i. Eller så struntar du i det, det lär inte bli sämre än värmeläckaget du hade genom dörren i alla fall.



Leca är en mycket bra putsbärare så nät brukar inte behövas. Men det nätas ju som aldrig förr numera och det skadar inte, så varför inte? Minskar ju risken för sprickor i övergångar.



Det är ju valfritt hur du vill göra. Antingen gör du det gamla dörrhålet accentuerat när du putsar med logiken att ett dåligt försök att dölja det är fulare än att stå för husets ursprungliga layout, eller så får du knacka ned rejält med puts så att du kan putsa en större yta homogen. T ex dra ett horisontellt streck längs dörrhålets överkant och putsa om allt nedför detta. Då är nog nät en bra idé, trist om det spricker vid kanten för det gamla dörrhålet, defeats the purpose av insatsen s a s.

Tack för utförliga svar! Känner mig betydligt bättre rustad för att gå vidare nu.

Kommer kanske en projekttråd länge fram i vår när jag väl gör jobbet, lite för kallt att vara ute och mura nu.

Utvändigt räknar jag med att det lossnar en del puts när jag tar bort stålramen för dörren så får ta det därifrån och avgöra hur mycket jag putsar upp. Det har även varit diskussioner hemma om att puts är fult och att hela garaget ska få ny beklädnad, typ brädor i fibercement eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.