A
Hej har murat och gjutit lite tidigare, ser inte som en stor grej och väldigt kul för övrigt.

Undrar dock, precis som spackling av skarv och liknande hur får man det sjysst gentemot ovan och höger del mot bef putsad vägg?(dörren monteras mot vänstra sidan framifrån.)
Ska man bila upp gammal puts för att brygga på ny puts över skarv på ovan och sida?

Sen har jag en liten nivå skillnad jag tänkte gjuta upp för att komma på upp som golv i garaget. Bör räcka att skruva lite skruvar med typ någon tunnare armering så det inte spricker? Säg att den är ca 5cm hög. Har också massa flytspackel hemma, kan man köra det eller är det grovbetong som gäller?

Egentligen dessa två funderingar.. Inväntar ok för bygglov och planerar lite lätt innan.
 
H
flytspackel skall man inte gjuta med. det är betong som gäller.
 
K
Vad är egentligen skillnaden mellan flytspackel och betong?

Där han ska fylla för att jämna ut nivåskillnader är det väl flytspackel som ska användas. Det är ju det det är till för!
 
A
Var lite inne på samma spår, finns en del sprickor och ojämnheter så jag tänkte det skulle vara smidigast. Den där stål ramen skall också bort, vet inte ännu vad för golv jag skall ha dock.. Se bild
 
H
K Kallebo skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan flytspackel och betong?

Där han ska fylla för att jämna ut nivåskillnader är det väl flytspackel som ska användas. Det är ju det det är till för!
det är uppbyggnaden.
fina matrial i spackel, grövre i betong.
gjut med finbetong och inget annat
 
A
Fin betong har jag också hemma :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nymålad vit dörr med påbörjad målning på grå sockel mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar lite bilder nu när det är klart :)
Har problem med att klistra in bilderna tyvärr.. En av bilderna finns påbörjad målning av sockel också men man ser helheten
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Ja, det vart ju snyggt.
 
A
Man ser inte men jag Borrade in 2x armeringsjärn mellan varje block som gick in ca 20cm i bef väggen. Hade också puts nät/hönsnät på skarven + ca 25 cm på varje sida för att förhoppningsvis förhindra ev sprickor i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.