Den förra ägaren till vårt hus bytte ut avloppet från köket till ett nytt. Det gamla järnröret som gick ner i källaren var ingjutet i väggen som är byggd i lättbetong. Han knackade upp ett hål i väggen och sågade av röret vid golvet respektive taket. Röret är ingjutet i cementgrunden och igentäppt med några trasor.

Då vi ska renovera källaren vill jag mura upp väggen igen så att den blir hel och fin, men hur ska jag göra med det gamla stamröret? Kan man fylla det med något skum eller liknande för att förhindra att luft/fukt tar sig upp och sen bara mura över det?

/Stefan
 
Då röret är av i båda ändar skulle jag bara mura över hålen och putsa på så det blir snyggt. Kanske ta bort trasor då detta är organiskt och kan börja mögla.
 
snuttjulle skrev:
Då röret är av i båda ändar skulle jag bara mura över hålen och putsa på så det blir snyggt. Kanske ta bort trasor då detta är organiskt och kan börja mögla.
Vet inte om jag formulerade mig rätt, men det är ett rör som går i golvet och troligen ansluter till stamledningen till avloppet, är det okej att mura över detta?

/stefan
 
Det brukar göras så, i med bruk.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det brukar göras så, i med bruk.

Prototypen
Tackar, så får det bli...

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.