Hej,

Ska mura igen ett dörrhåll i källaren. Tänkte att jag skulle använda mig av lecablock/lättklinkerblock. Väggen är putsad och den totala tjockleken är 9 cm och det är ca 1 cm puts på varje sida. Min tanke var att använda 7 cm tjocka lättklinkerblock, men nu verkar det inte som att dessa är lagervaror på dom lokala byggvaruhusen.

Tror ni det funkar att mura med 9 cm block och sedan lägga ett tunt lager puts över hela väggen för att det ska bli jämt? Eller är det risk att det blir för tjockt putslager på den redan putsade väggen eller för tunt på den nya väggdelen?

Öppningen är ca 70x200 cm.

Bör man armera?
 
M
Jag skulle undvika att lägga ett lager extra på övrig yta då det är merarbete, behöver antagligen rengöras och primas innan, kanske till och med slipas om den är målad. Beställ sjuor hos bygghandeln istället vetja. Armera behövs normalt inte.
 
Betydligt enklare att mura tunnare i dörrhålet då du har naturliga kanter att riva av putsen mot. Om du kan överlägga lättbetong med tunnfogsbruk finns dessa i den tjocklek du behöver
 
Tack för svar, det var det jag misstänkte! Då försöker jag hitta tunnare block eller lättbetong!
 
P
Leta efter ett bättre byggvaruhus. Hos min lokala så finns 70mm.

Ev så kanske man skulle ha knackat lite i den gamla putsen och nätat för att slippa en skarvspricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.