Hej.

Har en tegelvägg med ett dörrhål i som jag ska mura igen. Har tegel ifrån när jag rev väggen brevid som jag tänkte använda. Nu är frågan. Hur gör jag detta bäst? Bara blanda ihop bruk och smacka på?

Alla tips mottages tacksamt!

Delvis avlägsnad tegelvägg med dörrhål och synligt tegel överst, plats där tegel ska mureras igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg med ett öppet dörrhål som leder till ett kök, redo att muras igen för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är bara att riva karmen och kolla så att det finns något stabilt att mura på under tröskeln. Sen får du ta skift efter skift. Lodsnöre/vattenpass hjälper mycket för det blir lätt snett. Några raka läkt kan också vara hjälpsamt.

Den svåra delen sen är ju putsningen för att få en snygg vägg. Eller svårt och svårt, det är slabbigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara att riva karmen och kolla så att det finns något stabilt att mura på under tröskeln. Sen får du ta skift efter skift. Lodsnöre/vattenpass hjälper mycket för det blir lätt snett. Några raka läkt kan också vara hjälpsamt.

Den svåra delen sen är ju putsningen för att få en snygg vägg. Eller svårt och svårt, det är slabbigt.
Tack för svaret!

Nu är det uppmurat och putsat med putsbruk B.

Hur lång tid måste detta torka innan jag kan spackla över? Har mellan 2-8mm bruk cirka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.