Vill gärna mura upp en skorsten i tegel med fyra kanaler. Har sökt febrilt på nätet utan att riktigt hitta det jag söker. Någon som vet hur detta går till? Hur man murar de olika skiften plus alla annan användbar information så vore jag väldigt tacksam!
 
  • Gilla
Ulf Ek
  • Laddar…
Har beställt "M4 Murning Skorstenar" från Svensk Byggtjänst så får vi se vad det häftet har att erbjuda.

Verkligen ingen av alla er som har tittat på denna tråden som har några tips eller idéer?
 
Hej Faidros och tack för visat intresse!

Jo jag har sett tråden och den handlar till mesta dels om renovering av skorsten.
Trådskaparen har valt att lägga armeringsjärn i sin skorsten vilket jag helt och hållet vill undvika med tanke på risk för sprickbildning.
Jag söker information hur de olika skiften muras i en helt ny skorsten. Jag skall ha två stycken skorstenar varav den ena är en schiedel rondo enkelpipig till en biobränslepanna. Den andra skall var i köket till dels en insatskamin och en gammeldags vedspis samt en kanal i kåpa så att man även kan få ut matos om man någon gång skulle vilja/behöva laga mat.
Totalt behövs alltså tre kanaler, men jag har förstått att det är lättare att mura en skorsten med fyra.
Tycker kostnaden för en modulskorsten med så många kanaler drar iväg för mycket i pris då jag har till gång till i princip obegränsat antal massiva tegelstenar gratis.
 
Hemmakatten
Min pappa var murare, murarmästare. Han blev sedermera lärare och studierektor och skrev ett antal läroböcker om bl.a murning. Tyvärr har jag dem inte kvar. Däremot har jag en 15-sidig (populärvetenskaplig) illustration/manual med bilder på varje moment hur man murar en fyrkanalig skorsten. Eventuellt kan jag kanske kopiera den till dig. Ett annat tips är att gå på antikvariat, där kan man hitta skrifter och böcker som inte säljs i bokhandeln längre.

Jag vet inte mycket om murning annat än att det är mycket, mycket svårare än man tror. Att bara få skiften raka är en konst man måste öva mycket på (jag har prövat). En skorsten har dessutom det kravet att den måste vara absolut tät och brandsäker. Stötfogarna tex måste fyllas med en gång och man får absolut inte peta in bruk i efterhand. Minsta lilla ojämnhet i kanalerna innebär att det fastnar oönskat mycket sot. Teglet som används måste vara heltegel (inte håltegel). Rensluckor, spjäll, bärjärn, underbeslag till skorsten skall muras in på rätt ställe och på rätt sätt.

Själva har vi två murade öppna spisar (varav en med två kanaler) med tillhörande skorstenar i vårt nya hus. Vi anlitade en erfaren murare, hade aldrig ens kommit på tanken att göra på annat sätt. Men du kanske är mer händig och har murat en del tidigare? Och visst, det kostar en hel del. Så vågar man, och det blir tätt, så har man sparat en slant.
 
Tja erfaren är väl att ta i. Jag har dock murat upp några väggar med bra resultat. Inte går det fort, bara det blir bra så gör det inget. Nej jag är inte rädd för att mura skorsten själv.

Var precis och snackade med sotaren och har lite information som nog kan vara intressant för många. I ett enfamiljshus får man numera ansluta mer än en eldstad per kanal. Detta var nyheter för mig i alla fall som trodde att det var en eldstad per kanal som krävdes.

Tack för erbjudandet Hemmakatten! Jag kanske hör av mig om den där populärvetenskapliga skriften, såvida det inte är den samma som jag har beställt av Svensk Byggtjänst?
 
Jag murade upp min 4-kanaliga skorsten förra hösten. Hade också det häfte du beställt som hjälp för skiften.

Det som är lite svårt vid murningen är att få teglet lagom vattensugande. En del tegel suger lätt åt sig mycket vatten, i så fall bör man vattna stenarna innan man lägger på bruket. Jag doppade i vatten eller använde blomspruta. Men en del av mitt tegel var mindre sugande och behövde ej vattnas. Man får pröva sig fram för det tegel man har. Om teglet fortfarande är kraftigt sugande när bruket kommer på, har man väldigt kort tid på sig innan bruket är helt styvt. Om man i det läget rubbar stenen förstörs vidhäftningen mellan bruk och sten och fogen blir mycket svag och otät. Då är det bara att ta bort och göra om.

Det tog längre tid än jag trodde, runt 1 timma per skift. Väldigt tillfredställande när det var färdigt och godkänt för eldning.
Hans
 
Kul att höra Hans! Well done!
 
Har själv murat om de sista 4-5 metrarna av min skorsten. Är du bara noggran och fyller fogarna ordentligt så betyder viljan mer än erfarenheten, men det tar en stund... och nej, inga jävla järn, helt onödigt. inte ens i kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.