Huset vi flyttade in i har ett anslutande förråd i markplan med en sidodörr där man av någon anledning inte tillverkat en trappa.

Rör sig om uppskattningsvis 30 cm höjd så vi undviker den vägen. Något omständligt att behöva gå runt förrådet från ordinarie port dock.

Förra ägaren lämnade efter en drös tegelsten som jag provat ställa upp som en tillfällig trappa, men känns ju inte helt stabil.

Tanken var att istället mura ihop teglet till en mer hållfast trappa.

Det står nu på ommålat betonggolv. Tänker först rådfråga om det är ett lämpligt förfarande eller om man istället ska bygga något i trä eller anlita någon som gjuter en trappa (dyrt..)?
 
Åsa Lund
Mura på du, utgår ifrån att det är inomhus du ska ha trappan. Om trappan är precis på andra sidan dörren kan det vara fiffigt med en liten avsats upptill som man kan stå stilla på. Räkna ut lagom djup/höjd på stegen enligt "trappformeln" som finns på flera ställen här på forumet
 
  • Gilla
svennish och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mura på du, utgår ifrån att det är inomhus du ska ha trappan. Om trappan är precis på andra sidan dörren kan det vara fiffigt med en liten avsats upptill som man kan stå stilla på. Räkna ut lagom djup/höjd på stegen enligt "trappformeln" som finns på flera ställen här på forumet
Avsats, du tänker typ utöver dörrkarmen?
 
Åsa Lund
En liten plattform eller annan plan yta överst på trappan
 
  • Gilla
svennish
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En liten plattform eller annan plan yta överst på trappan
Jag tror jag förstår.

En annan tanke var vad man ska ha underst mellan golvyta (betong,) och tegel. Ska man smälla på murbruk direkt på golvytan tex?
 
Åsa Lund
Borde funka om den är ren och avfettad så bruket kan få fäste
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Borde funka om den är ren och avfettad så bruket kan få fäste
Jag gjorde en snabb prototyp för att se hur det kunde se ut (och stenarna räckte).

Gjorde en avsats uppe i höjd med dörrkarmen. Den är ju dock i trä så funderar på hur man ska fästa eller placera stenarna. Man fäster väl inte gärna bruk på trä menar jag...

En sten i nivå under är det betong.

Har ju tex sett bilder på hur de lämnar luftspalt mot huskroppen när man murar på utsidan.
 
Åsa Lund
Kan du ta foto?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du ta foto?
Gulaktiga tegelstenar staplade i ett garage med en sopkvast och köksfläktskartong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Är det inte bättre att ställa stenen på högkant så trappan blir lättare att städa?
Hur många stenar har du totalt? Är de 62*120*250 mm?
Hur bred vill du trappan ska bli?
Hur högt är det från tröskeln ner till betongen?
Kommer åka tåg några timmar imorgon. Kan ta med papper och penna och räkna/skissa lite
 
Åsa Lund
I första inlägget skriver du ommålad betong. Du menar omålad betong va?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I första inlägget skriver du ommålad betong. Du menar omålad betong va?
Yes box, omålad.

Är lite osäker på antalet stenar, ska måtta när jag kommer hem. Återkommer.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Räknade stenar i ditt foto. Gissar ca 38 cm på höjden. Blir i så fall tre stenar hög trappa. Mellan varje trappnos 40 cm så blir trappan bekväm.
För att få ihop det på höjden måste du ha ganska tunt med murbruk.
På bredden kan du lägga på gamla vanliga 13 mm.
I så fall gissar jag att du behöver ca 120 tegelstenar. Har du fler så gör du trappans översta steg (och givetvis de under) lite längre. Handritad skiss med mått och uträkningar för att planera en trappa av tegelsten, inkluderar höjd och breddmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj jösses vilket jobb du gjort, det uppskattas verkligen :)

Jag var ner och mätte nu lite på trappan och höjden till dörren. 33 cm upp till dörrkarmen (där betongen tae slut) och 39 över dörrkarmen.

Nu är det 25 cm längd på trappstegen och höjd 12.5 cm (6.5 på det lägsta).

Stenar finns det kvar så det är ingen bristvara än, men kanske inte ska göra den för lång då jag har grejor som ska stå vid elementet där.. Nybyggda trappsteg av gula tegelstenar vid en betongtrappa som leder upp till en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst ja, stenstorlek, 24.5-25 längd, 12-12.5 cm bredd och 6-6.5 cm höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.