Ska plugga gasen. För att röret ska kunna vridas har jag tagit bort en tegelsten i väggen. Snart är det dags att sätta tillbaka stenen. Kan någon ge ett förslag på hur detta enkelt kan göras?

Väggen behöver ej se bra ut efter lagningen. Ska snart till ett byggvaruhus. Vill gärna slippa köpa 20 kg puts osv för denna lilla insats.
 
  • Rör går igenom en vägg där en tegelsten tagits bort, med synligt hål och omkringliggande murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ingenting, sitter det bakom skåp så syns det ju inte, dessutom kommer näste stackars sate som ska göra något med det röret tacka dig i framtiden;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du vill slippa den stora säcken köp ett bekvämare och dyrare paket med en cementaserad filler, t ex Husfix. Även ett paket gipsputs fungerar om du hittar en mindre förpackning.
 
  • Gilla
användarnamnetfinnsredan
  • Laddar…
Fogskum
 
M magnu skrev:
Fogskum
skulle jag starkt avråda från. I sådana stora mängder finns det risk att det aldrig torkar/härdar rakt igenom (fråga mig inte hur jag vet det...)
Annars kan du nog använda det mesta. Kan du inte sätta tillbaka den gamla tegelstenen och fästa med Husfix? Annars skadar det aldrig att ha lite bruk liggande, man vet ju liksom aldrig, och en säck får du ju för knappa 50-lappen.
 
  • Gilla
användarnamnetfinnsredan
  • Laddar…
Du har fått alla tips du behöver men du ska ha cred för ditt val av användarnamn (y):D
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du har fått alla tips du behöver men du ska ha cred för ditt val av användarnamn (y):D
Ett av de sista som fanns kvar... :worried:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du vill slippa den stora säcken köp ett bekvämare och dyrare paket med en cementaserad filler, t ex Husfix. Även ett paket gipsputs fungerar om du hittar en mindre förpackning.
Tack! Det blir en 1 kg-påse Husfix.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är typ dyrare än en säck bruk men jag fattar att du inte vill förvara en nästan full säck sen.

Varför inte bara lägga tillbaka stenen som den är, utan att mura något. Om någon i framtiden måste ha stenen inmurad kan de välja själva hur den ska dit.
 
tommib tommib skrev:
Det är typ dyrare än en säck bruk men jag fattar att du inte vill förvara en nästan full säck sen.

Varför inte bara lägga tillbaka stenen som den är, utan att mura något. Om någon i framtiden måste ha stenen inmurad kan de välja själva hur den ska dit.
Bärande vägg, så BRF:en godkände att jag tog bort stenen mot att jag återställde väggen efteråt.
 
:DVar i Sverige bor du? Jag kan nog öppna någon av de säckarna jag har liggandes och skänka några liter till dig. De kostar nästan inget, så jag köper alltid några extra då bensinen för att hämta någon säck är dyrare än någon för mycket.
Men vill du ha ett par liter kan jag bjuda:rofl:
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Stenlim. Men det lär bli dyrare.

Eller sätt tillbaka dem med vanligt väggspackel. Om du nu måste ha tillbaka den?
 
Spackel krymper, så stenen kommer att lossna. En påse husfix, kakelfix, finbetong, eller annan färdigblandad cementbaserad produkt som helst duger.
 
Mikael_L
Hmm, alla cementbaserade produkter krymper lite vid härdningen, ja utom expanderbetong då ...

Såvitt jag vet och förstått då...

Och krymper det så blir det lite sådär med bärigheten ...

Men blanda bruket ganska torrt, så krymper det mindre, svårt att beskriva hur torrt det kan vara och ändå fungera, men finns det ett blandningsintervall angivet välj den minsta mängden vatten, t.ex.
Glöm inte att fukta stenen som ska muras och omgivande ytor som det ska muras mot, rätt ordentligt, särskilt viktigt ifall man blandar bruket så torrt som möjligt.
TS kan få lite bruk av mig också, ifall TS bor i Uppsala. (Jag måste dock kolla vad jag har kvar, kanske har jag bara en påse snabbslipsats kvar nu, den är kanske lite för grovkornig för att vara bra här).
Men vill du ha av mig, så kollar jag, PM'a isåfall.
 
Visst krymper det en hel del. Men "mölar" man in spackel och trycker in stenen, låter torka och sedan spacklar över hela hålet så nog fasen lär stenen ligga kvar på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.