Hej,
Jag vill bygga en mur för att känna känna ut marken men grannen som i början var positiv till det har ändrat sig. Jag får bygga 50 cm utan bygglov men jag vill bygga ytterligare 1 m så muren blir 1,5 m hög. I hög utsträckning tar kommunen hänsyn till grannen?
Mvh
Anders
 
Claes Sörmland
Omöjligt att veta, det beror på handläggaren.

Utom detaljplan mer än inom detaljplan i teorin. Inom detaljplan är ofta marken i tomtens utkanter prickad med reglering som förbjuder byggnation av mur där. Då blir det ingen mur.

Men vad gäller murar generellt så är ofta handläggarkollektivet negativt. Det ses som oestetiskt, ej önskvärt och anses av många skapa en otrygg miljö.
 
S Sommar2024 skrev:
Hej,
Jag vill bygga en mur för att känna känna ut marken men grannen som i början var positiv till det har ändrat sig. Jag får bygga 50 cm utan bygglov men jag vill bygga ytterligare 1 m så muren blir 1,5 m hög. I hög utsträckning tar kommunen hänsyn till grannen?
Mvh
Anders
Om det är planenligt kommer grannen aldrig att tillfrågad, så det blir i så fall en fråga om grannen överklagar.
Om det är utanför detaljplan är det som sagts svårare att säga. Beror på vad grannen har för eventuella synpunkter. Bara att denne är negativ bör i sig inte ha jättestor betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.