Hepp
då tomten lutar åt alla håll vill jag ta upp en del av fallet genom att anlägga en meterhög mur i ett hörn, och sedan fylla med jord för att få en plan gräsmatta där barnen kan leka.
Det finns ett servitut gällande ledningsrätt i det hörnet, telekabel tre m in på vår tomt och två m på grannens.
Jag assisterade Skanova med att gräva ner en ny kabel för några år sen, och den lades i halva sträckningen på grannens tomt.
När jag frågade kommunen om detta sa stadsarkitekten att det inte skulle vara något problem om vi bara undvek kabeln.
Nu när vi ett par år senare ska skrida till verket så säger han att det är "u-zon" och i princip ej byggbart.. Men skulle suga på det till imorrn, då vi ska pratas vid.
Jag hade tänkt anlägga en fläskig granitmur, 50 cm djup, stora stenar. Men om det nu blir besvärligt vill jag hitta en väg runt detta. :)
Om mur inte går , kan man sätta L-stöd och fylla på sen? Eller är det lika illa som en mur? Kan man prata med Ska nova, eller vilka det nu är som äger kabeln? Kan man lägga ett rör för ev (men osannolik) framtida kabeldragning?
Insikter och åsikter värderas. :)
 
Redigerat:
Det låter lite förvirrat, är du säker på att du förstod stadsarkitekten rätt? Servitutet i sig hindrar inte att du anlägger en mur (om det möjligen inte står något specifikt i servitutet - men det torde du ju veta?)

Om du inte ändrar marknivån mer än max 50 cm behöver du normalt inte något lov för detta heller.
 
Kolla t ex http://www.halmstad.se/byggabo/bygga/bygglov.6202.html

"Servitut, ledningsrätt eller u-område?
Är din fastighet belastad med servitut, ledningsrätt eller u-område får du inte bygga exempelvis plank, mur, friggebod eller pool där. "
Ganska klartext. :/
Frågan är om det finns en väg runt detta, och jag vill vara förberedd innan jag pratar med stadsarkitekten igen imorrn.
 
Det handlar ju om att inte försvåra underhåll för ledningsägaren.

Det borde ju fungera att bygga något i stil med en kulvert för ledningarna, just under muren.
 
Såg nu att jag missat det du skrev om u-område.... :(
Skanova kan tycka det är OK om du lägger knäpprör runt kabeln som kanalisation. Då kan du få tillåtelse att bygga även i U-zon. Det har jag sett beviljade bygglov på i andra kommuner - minns dock inte var på rak arm.

Med stadsarkitekten kan du ändå föra resonemanget om en markförändring som inte kräver marklov (mindre än 50cm) faller under ett byggförbud ;) Alternativt så gör du inte det utan antar att det är OK...
 
Göran.W
Man kan inte gräva ner ett pluggat tom rör som dom kan använda om dom måste dra ny kabel.
Prata med scanova och hör deras syn på saken.
Får du ok därifrån blir allt mycket lättare.
 
Pratade med stadsarkitekten idag och hade inga synpunkter ens på murens höjd, annat än att jag måste vara överens med grannen om placering och utformning. Helst skriftligt.
Men han sa att jag borde prata med någon på Skanova.
Så jag gjorde det, och muntligt var det inga problem - de vill bara ha fri tillgång till sin kabel, har inte behov av hela u-området på fem meters bredd. Och kabeln kommer att gå längs murens utsida, några decimeter ifrån.
Men ville jag ha skriftligt på det måste det tas upp formellt, och jag drar mig lite för det, då det förstås kan anses enklast att bara säga nej.
Det är ju inte alltid sunt förnuft segrar när det gäller juridik, men i detta fallet tycks det gå vägen.
 
Då skulle jag nog chansa om det vore jag. Det låter ju inte som de kommer att bråka om muren i nuläget. Risken ligger i om de bråkar den dag en kabel skall underhållas eller grävas ned, men då kommer ingen att ha tid att bråka så länge det går att få ned en kabel utan att spränga din mur.
 
Göran.W skrev:
Man kan inte gräva ner ett pluggat tom rör som dom kan använda om dom måste dra ny kabel.
.
Varför inte?
 
Jag tolkar Göran.W som att han föreslog ett tomrör. Borde kanske varit ett frågetecken på slutet. Men jag kan misstolka...
 
För troligen nittio år sedan grävde de ner en telekabel.
Sen har den bytts några gånger, senast för några år sen.
Det är allt som hänt, så jag tror jag skippar röret - och vill de gräva ner fiber nån gång kommer den troligen att gå nån annanstans (rakt in i husen istället för som nu till stolpe).
 
Göran.W
Tycker det är dumt att skippa ett tom rör för det rör sig om en kostnad på under 10 kr metern.

Det blir dessto dyrare om man måste stå för kostnaden att dra den under eller igenom.

Det räcker med att använda vanlig pem slang som rymmer tele ledningen hur stor den nu är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.