Tänkte att jag skulle börja lite med en mur vid häcken. Men hur gör jag då? Den blir större/högre till vänster på bilden. Vill ju inte lägga mursten i marken i onödan.
 
  • Grusplan med en röd linje som markerar den tänkta murens plats framför en häck och rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har koll? Vill inte använda en massa mursten under mark.
 
K
Du bygger den tandad. Ska du enbart packa makadam eller gjuta sula också? Vad ska muren bestå av?
 
Claes Sörmland
Du behöver gräva ett dike till frostfritt djup och sen fylla upp med packad grovmakadam. Nu har du ett underlag som inte rör sig av frosten som du kan ställa muren på. Vill du bygga en solid mur så krävs troligen en gjuten sula i armerad betong att ställa muren på. Om du tänker till en kallmur utan fogar så kan det troligen ställas direkt på makadamunderlaget. På detta sätt så slösas inte med några murstenar under mark.


Tänk på att en mur kräver bygglov enligt PBF. När du ansöker om bygglov så lämnar du in konstruktionsritningar. Det ser ut som att den planerade muren är så pass låg och ger så pass liten påverkan på omgivningen att den kanske kan smyga under radarn utan bygglov. Det är en bedömningsfråga.
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver gräva ett dike till frostfritt djup och sen fylla upp med packad grovmakadam.


Tänk på att en mur kräver bygglov enligt PBF. När du ansöker om bygglov så lämnar du in konstruktionsritningar. Det ser ut som att den planerade muren är så pass låg och ger så pass liten påverkan på omgivningen att den kanske kan smyga under radarn utan bygglov. Det är en bedömningsfråga.
Beror väl på murens höjd.
Några rader från en kommun

Behöver jag söka bygglov?​

Du får utan bygglov bygga ett staket runt din tomt och inne på din tomt om det är högst 110 centimeter högt och har en viss genomsiktlighet. Om konstruktionen är högre än 110 centimeter och/eller har begränsad eller ingen genomsiktlighet är det ett plank som kräver bygglov.
Mur som är upp till 50 centimeter hög får uppföras utan bygglov. Är muren högre kräver den bygglov.
Du behöver inte bygglov för en spaljé. En spaljé är ett stöd för växter som har en mycket enkel konstruktion och som är nästan helt genomsiktlig.

Frostfritt? Inte ens Benders kräver att du gräver ner till frostfritt djup.

Monteringsanvisning stödmur1. Gräv ur en ca 30 cm djup och 50 cm bred rännatill murens grundläggning. Lägg i en Bender Fiberduk. Fyll på ett lager av bergkross, t ex bärlager 0-32mm eller makadam 8-16 mm. Komprimera medhjälp av markvibrator. Avjämna med ett finare sättlager, t ex stenflis 2-5 mm eller stenmjöl 0-4 mm, ca 3cm tjockt lager. Ca 10% av den totala murhöjden skallligga under marknivå.

Om du vill fördjupa dej i hur man bygger en mur.
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-MARK-Murar-Boston-2023-LU.pdf
 
wildeside
J Joukko skrev:
Ingen som har koll? Vill inte använda en massa mursten under mark.
Hur hög mur ska du bygga? 10% av muren ska eller iaf bör vara under marknivå för att förhindra att muren trycks ut av bakomvarande mark.
Vad har du för underlag(mark) där muren ska byggas?
 
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Beror väl på murens höjd.
Några rader från en kommun

Behöver jag söka bygglov?​

Du får utan bygglov bygga ett staket runt din tomt och inne på din tomt om det är högst 110 centimeter högt och har en viss genomsiktlighet. Om konstruktionen är högre än 110 centimeter och/eller har begränsad eller ingen genomsiktlighet är det ett plank som kräver bygglov.
Mur som är upp till 50 centimeter hög får uppföras utan bygglov. Är muren högre kräver den bygglov.
Du behöver inte bygglov för en spaljé. En spaljé är ett stöd för växter som har en mycket enkel konstruktion och som är nästan helt genomsiktlig.

Frostfritt? Inte ens Benders kräver att du gräver ner till frostfritt djup.

Monteringsanvisning stödmur1. Gräv ur en ca 30 cm djup och 50 cm bred rännatill murens grundläggning. Lägg i en Bender Fiberduk. Fyll på ett lager av bergkross, t ex bärlager 0-32mm eller makadam 8-16 mm. Komprimera medhjälp av markvibrator. Avjämna med ett finare sättlager, t ex stenflis 2-5 mm eller stenmjöl 0-4 mm, ca 3cm tjockt lager. Ca 10% av den totala murhöjden skallligga under marknivå.

Om du vill fördjupa dej i hur man bygger en mur.
[länk]
För bygglovsfrågan: Höjd är en bedömningsgrund, genomsiktlighet en annan, en tredje är hur mycket anläggningen påverkar omgivningen. Det finns fler. Jag tror som sagt att denna planerade mur är så låg att den kan smyga under radarn.

Här går att läsa om vad som bedöms som en mur och därmed är bygglovspliktigt:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

//

Du har rätt, jag menar inte frostfritt djup i bemärkelsen dit frosten kan nå någon gång vart hundrade år. Sådana hänsyn får man ju ta med tappvattenledningar. Det jag menar är typiskt frostfritt djup en vanlig vinter. I mina trakter går frosten sällan djupare än 10-15 cm. I plogad väg går den naturligtvis djupare. Grundlägger man 40-50 cm så är man i praktiken på frostfritt djup här i Sörmland. I inre Norrland har man nog helt andra erfarenheter.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
J Joukko skrev:
Muren ska bli ca 6m lång till en början. Längst till vänster är höjden ca 35-40cm från marknivå och några cm i höjd på höger sida. Denna sten eller något liknande tänkte jag. [länk]
OK, en knäckstensmur utan fogning. Där har du instruktionen, samma som du har fått här:

Svensk text om murbyggnad, grävarbete, grusgrund, murningsteknik, fogar, vattenpass, stabilitet, och förvarningar mot sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
J Joukko skrev:
Muren ska bli ca 6m lång till en början. Längst till vänster är höjden ca 35-40cm från marknivå och några cm i höjd på höger sida. Denna sten eller något liknande tänkte jag. [länk]
Behöver inget bygglov man får ändra markhöjden (bygga mur) med 0.5 m i alla dom kommuner jag har haft att göra med i jobbet, om det inte står något i detaljplanen om ändring av markhöjd eller murar.
Om du är tveksam så kan du kolla med kommun, står säkert på din kommuns hemsida om vilka regler som gäller i din kommun.
Gräv ur nån dm och dränera schakt botten och ha dränerande material bakom muren.
 
När jag lägger stenarna, ska jag då ta bort grus så att stenen ligger plant?
 
wildeside
J Joukko skrev:
När jag lägger stenarna, ska jag då ta bort grus så att stenen ligger plant?
Japp plan botten så att du får muren i våg och som sagt 10% under marknivå i ditt fall 4-5 cm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.