Funderar på att byta ut våra gamla slipers. Det handlar om ca. 25 m. Man skulle t.ex. kunna ta S:t Erik Rustik-block och bygga ny mur. Den skulle behöva vara ca. 3-4 block hög i snitt (inkl. det som hamnar under markytan). Vad tror ni ett dylikt jobb skulle kosta om man lejde bort hela skiten?
 
25k? Billigt?
 
Jag har fått prisindikation på gjutning av stödmur. Det kostar drygt 2000 kr per löpmeter baserat på en medelhöjd på 1 m.
 
JK: då hoppas jag på att det var nyckelfördigt annars bör du kunna få ned det till en tredjedel åtminstånne om vi pratar om en lite längre mur
 
Men 1000 kr/m för min mur då? Verkar det vettigt? Då gräver de 40 cm ner, lägger makadam och paddar, duk, och fyller igen. Blir ju inte så högt dock. Tror stenblocken är ca. 15 cm höga.
 
Ingen anning iom att jag aldrig har köpt någon men inklusive jobb låter det väl inte så dumt. Är ju en hel del jobb att gräva grusa padda och sen bygga mur så det får man väl fundera på vad det är värt. jag har ingen koll på stenpriser alls
 
Ok, tack. Tyckte det lät som ett bra pris. Hade tänkt göra det själv först. Materialet skulle landat på runt 15000:- men fan vet om man orkat skotta undan 6 kubik stenhård lerjord för hand...
 
Bra träning :)
Det går att ta för hand men är väl inte det roligaste man kan göra. Fick ta en hel del i sommras när jag gjorde min mur. Först gräva ur sen gjuta och så återfylla
 
Kan ju hyra en liten grävare som gör jobbet + betala kranbil som hämtar lasset. Så får man ju chansen att leka med en grävmaskin också ;). Finns ju jumbomobil att hyra billigt för lyfthjälp av blocken så slipper man slita ut ryggen dessutom.

Bara för att man gör det själv måste man ju inte göra allt för hand. Men allt är ju en fråga om vad man prioriterar. Kan ju vara värt att slippa lyfta ett finger och bara stå och peka med hela handen också ;).
 
Jo visst hade det varit roligt att hyra minigrävare men det känns som om man har fullt upp med allt annat redan. Blir nog att leja bort det ändå. Om dygnet ändå hade haft sisådär 72 timmar ;).
 
Jag gjorde stödmur av Windsor-block. Helt suveränt! Snabbt gick det också. När man vägt in nedersta raden var det bara att stapla, eftersom de har självlåsande klackar. Kostar 20 spänn styck på K-rauta, vilket blir runt 650 spänn per kvm om jag minns rätt.
 
jenfor skrev:
Jag gjorde stödmur av Windsor-block. Helt suveränt! Snabbt gick det också. När man vägt in nedersta raden var det bara att stapla, eftersom de har självlåsande klackar. Kostar 20 spänn styck på K-rauta, vilket blir runt 650 spänn per kvm om jag minns rätt.
Humm de har jag inte sett förut. Det var ju faktiskt inte så dyrt. Fan också, nu får jag 2nd thoughts.... :)
 
JK: medelhöjden blir nog snarare 1,5 m. Och då fixar gjuter de även swimmingpoolen.
 
Anående winsor stödmuren, man kan inte göra den så hög. jag tror att det är 80(?) cm innan man måste gjuta på baksidan. Vi har byggt med blocket aws windsor och är jättenöjda. Mycket enkel att bygga, man läggar bara stenarna på varndra och blocken låser sig själv.
Intressant är att när vi bodde i Uppsala tänkte vi köpa direkt från St Eriks fabriken som tillverkar dem. Men där upplyste de oss att det var billigare att handla från en brädgård än från dem. Där kostade sandfärgade stenen 26kr/ styck och vi fick pris på 18 kr/st hos Woody. Silvan har denna sten här i skåne och tar 18kr/st för den gråa, alltså billigare en K-rauta.
 
  • utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer att man inte kan göra Windsor 1,5 meter. Maxhöjden var 90 cm enligt de uppgifter jag fick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.