Jag har en tegelmur ut mot gatan vars sockel helatiden "bråkar". Tomten är ca 1m högre än gatan så muren är till större delen fylld med jord från insidan. Detta gör att muren mest hela tiden är fuktig då fuktspärr saknas. Varje vår efter att snön smält så bubblar sig färgen på sockeln & putsen har spruckit och ramlat loss på sina ställen. Detta är ett evighetsjobb att hålla efter & väldigt okul.
Så det är att skrapa bort färgblåsor, knacka loss lös puts, putsa upp på nytt & måla.

Så vad skall man göra? Ett alternativ skulle vara att gräva upp på insidan & montera dit en fuktspärr av något slag. Men detta alternativ går bort för tillfället.

Frågan är då vad man kan göra från utsidan? Funderingarna gå i banorna om att antingen plåtklä sockeln, om det går. Knacka ner all puts bara för att bli av med den & då kanske klä sockeln med något material i stället. Någon skiva, "syntetplank", plåt? Ja något material man kan köpa, "såga/skära/klippa" till & limma/skruva fast & som är underhållsfritt & tåligt att vara utomhus.

Då är slutfrågan, om detta nu är vettigt, vad finns det för lämpligt material som är tåligt att vara utomhus återrunt som man kan klä en sockel med?

MVH
Fredrik
 
Vad är det för färg du målar med? Misstänker att färgen är för tätt och hindrar putsen att torka ut och därför skadas den av frostsprängningar.
gaia
 
Den färg som använts genom åren skall ha varit sockelfärg. Men när det blir några lager sådan färg så kanske inte den "andas" så som det var tänkt?
 
ja har en känsla att sockelfärg är inte tänkt att andas alls :-/. Den ska bara skydda en husvägg att inte bli blött från utsidan. Din mur behöver knappast en sån effektiv vattenskydd på utsidan eftersom den hämtar fukten inifrån och underirfån. Är den täppt med färg på utsidan så kan fukten inte vandra ut någonstans ( evigt fuktigt) och när vatten fryser så sprängs färgen :(.
Jag skulle försöka med att slå ner all gammal målad puts och putsa det hela på nytt utan att måla igen. Putsens egen grå färg är också en färg ;). Om den klarar en vinter utan skador så har man i alla fall lyckats med något :). Anpassa putskvalitet till underlaget - en bra byggbutik kan ge dej råd.
Lycka till!
gaia
 
Om färgen andas eller ej är ju frågan, det står i.v.f. att den skall göra så på målarburkarna. Men om skickt tjockleken med åren blir för stor så kanske det fallerar.

Ja, som jag skrev innan så har ju tanken varit att "Knacka ner all puts bara för att bli av med den". En tanke som finns är att skaffa nått sånt här http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-001103&dept_id= för att billa bort putsen.

Sen om man skall våga putsa upp igen eller ej är ju en bra fråga. Som du skriver så är putsens gråa färg också en färg. Dock inte den rätta men den skulle funka.
 
hittade i Viivilla idag en reklam - något som kanske kan bli din räddning :). Kolla på www.steni.se deras sockelskiva ... kan det vara något för dej?
lycka till!
gaia
 
Se där! Det får jag kolla vidare på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.