Hej

Vi undrar om det kan vara bra att täta botten av huset. Vad ska man kalla det? Det kanske finns massa råd redan, bara att jag inte förstår vilka ord och benämningar jag ska söka på. Se bilden nedan, vad jag menar. Det är ju utsida huset som berörs.

7_WpVygyvlgfLBHCGPnhmH-lWbCZjmY55jWSv4Gv1D7VijLs0OPVEkkGOhoMV5wr4UQOAfmLtLh9IG7JKBpHSaG6nQ

Vi har dragit igång med en golvrenovering med hänsyn av att vi har ett kallt drag i golvet på bottenplan. Resultatet av rivningen får oss å ana att vi behöver bromsa upp ett luftdrag tidigare. Som ni ser har vi ganska högt mellan mark och golv.

Det finns väl färdiga strukturer man kan skruva upp, som ser ut som sten o.d.? Vi är intresserade av en ganska snabb och effektiv lösning. Billig är också bra. Så det är inte fråga om att mura eller dylikt. I princip kunde vi slå tjärpapp runt, men det är lite väl lågt.

Finns det annat att tänka på när man gör sådan förändring? Det är ju öppet drag under huset, med nuvarande lösning (bilden).
 
Bilden syns inte.
 
332012105815P8e3e.jpg

Syns det?
 
Finns det Ingen som vet ens vad det här som sitter runt huset, mellan torpsrgrunden och marken, kallas eller benämns?

Så det lättare går att söka information om byggteknik eller material? Jag är ganska tveksam till att den är okänd ;)


Sent from my mobile using Byggahus App
 
Står det på plintar och sen är det satt bräder mellan så att t ex katter inte ska kunna komma in under huset?
 
Hej!

Tack för svar. Ja, det är nog så man kan tänka av det man ser. Det är i övrigt rentvoch fint på marken under. Höjden verkar ganska exakt över hela husytan.

Husets södersida har heltäckta vertikala (rödmålade) spontbräder. Den sidan är husets "framsida". Bilden visar husets österläge.
 
Du får inte täta krypgrunden., det ska vara öppet drag under huset, annars får du fukt och mögel. Däremot kan ni se över isoleringen i bjälklaget. Om det är för lågt för att komma åt underifrån så tar ni det inifrån när ni ändå ska renovera golven.
 
Anna_H skrev:
Du får inte täta krypgrunden., det ska vara öppet drag under huset, annars får du fukt och mögel. Däremot kan ni se över isoleringen i bjälklaget. Om det är för lågt för att komma åt underifrån så tar ni det inifrån när ni ändå ska renovera golven.
Okej, men är det så enkelt? Om jag isolerar för bra underifrån och eller inifrån, minskar värmeutsläppet från torpargrunden, följaktligen tillåts fukten från marken att vandra högre upp mot torpargrunden? Det är ju massor av hus här med i princip täta bottnar och torpargrund. Jag vet i för sig inte hur de har det. Det vi framförallt behöver ha bort är vinddraget.

Just nu är innergolvet uppsprättat och vi tittar ned på 15cm spån. Vi har alla möjligheter att justera nu. Inifrån alltså. Vi funderar fortfarande på hur vi ska återskapa det utrivna 40mm tjocka trägolvet som var åtföljd av masonitskiva och korkmatta.

Det lutar åt att bygga på med 40mm regelvirke och motsvarande tjocklek mineralull ovanpå spånet. 22mm golvspånskivor och sen ytskikt (klickgolv). Ingen ångspärr eller liknande "konstigheter". Amatörmässigt gissar vi att det återskapar isolerfunktionen från det gamla trägolvet och adderar litet ytterligare. Dock inte om det minskar vinddraget (därav tanken att lägga tätare runt huskroppen mot marken).
 
Vad hände med trägolvet? Förstördes det när ni tog bort det? Annars är det ju bara att återanvända det. Jag ger inte mycket för ett spånskivegolv...
 
Spontat trägolv. Förstört vid demontering. Om du såg virket skulle du inte ge mycket för det heller :). Fem-sex olika virkerssorter och kvaliteer samt ett parti som varit skadat från en diskmaskin som läckte vatten förra vintern.

Vilket var den utlösande orsaken att ta tag i rivandet (och lösa golvdrag/balansera upp golvet på samma hång). Vad är sämre med spånskivor? Låter vår återuppbyggnadsstrategi ok annars? Förutom frågan om utsida skydd mot marken som ännu är en helt öppen fråga.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.