Långsträckt dike med gräs och häck vid en landsväg, planer på att bygga mur och flytta häcken syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En föreslagen plats för murbygge i ett rådikt längs en grusväg med en häck vid röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har planeringar på att bygga en mur i diket och flytta häcken utåt. Men hur ska man gå till väga? Sen har jag dagvatten som kommer ut i diket, från huset och garage samt vatten från skogen rinner i diket. Har även kabel för inkommande el i diket. Vad gör jag här? Diket är ca 45-50m lång.
 
Du knan ju inte lägga muren ovanpå installationerna - dessutom kräver muren ytterligare grävning.

Är det liguster du tänker flytta? Om den inte är väldigt gammal går det nog bra men lättare om du klipper ner den ordentligt före flytten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alltså:
1. flytta inkommande elkabel
2. lös borttransport av dagvatten och avvattning av skogen: tex genom att flytta diket närmare vägen eller gör en trumma under vägen och lägg diket på andra sidan, eller gräv ner en trumma längs med vägen på insidan av muren?
 
Räcker det inte att eventuellt lägga ett rör på något sätt runt kabeln? Det kanske går att lägga kabeln mer åt sidan så den hamnar utanför muren.
Hur stort rör ska man lägga ner för vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.