Jag har ett långsiktigt projekt i trädgården, att bygga en lämur vid vår norra gräns, och sen ha en ljuvlig syd-västhörna som köksträdgård, med vinrankor, persika, och allehanda grönsaker.

Muren skulle gå som ett L, med långa biten kanske 10 meter (mot norr), kortändan ca 1 meter, anslutande till ett uthus med putsad fasad (mot öster). (Så L'et totalt skulle bli ca 10X5 m, inklusive uthusväggen.) Höjden ca 2 meter, nånting.

Jag har aldrig byggt någon mur, och funderar över ekonomiska och enkla sätt.
-Dränering under muren är nödvändigt för den planerade odlingen. T.ex. ett dike fyllt med med makadam som muren står på. Jag har även dräneringsrör i terrakotta, som jag skulle kunna gjuta in nertill.

Gjutet eller murat, funderar jag över:
-Lekablock lär vara enkla att arbeta med, men dyra.
-Om jag gjuter måste jag ha armeringsnät, har jag förstått. Hur tjockt gjuter man? Behövs mer än ett parallellt armeringsnät?
-Mura med tegel?

Sen vill jag ha en putsad yta till slut, och något litet fint stallfönster (utan glas) infällt på ett par ställen.
Vad ska man ha överst, för att muren inte ska spricka?

Vilken metod är billigast?
Vilken metod kan man klara som någorlunda händig nybörjare?
 
Jag tycker att lecablock är det absolut enklaste att mura med. Det går fort, väger inte så enormt mycket och jag tycker att det är föhållandevis billigt.

Att göra ett ordentligt underlag är superviktigt för muren. Du vill ju inte att det ska blåsa omkull vid nästa gundrun. Låt de två nedersta blocken vara under mark på ett väl dränerat och packat underlag.

Du staplar stenarna på varandra med bruk och armeringsjärn emellan. Det finns mängder av bra instruktioner hur du gör detta på rätt sätt. Faktiskt svårt att misslyckas om du gör ett bra förarbete och använder vattenpasset ofta.

Putsad yta kan vara lite svårare att göra snyggt, där behöver du vara kunnig för att det ska bli bra. Dock kan du "fuska" lite. Om du blandar i mer vatten i putsen än vad du ska ha egentligen så kan du nästan pensla på den - med en kraftig borste/pensel. Detta får du upprepa kanske tre gånger för att du ska få ett bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.