Hej,
Tänkte införskaffa mig ett multiverktyg. Det jag bland annat kommer att utföra är att kapa stuprör och hängrännor. Är ett multiverktyg rätt verktyg för jobbet ? Hur fungerar det att kapa metall med jmf en vinkelslip?

Vilket multiverkyg ska man välja? Kikar bla på Bosch PMF 90 E, Black & Decker MT 300 KA-QS samt Stanley FME650K?

Hur tror ni Stanley står sig jmf med Bosch?
 
Du skall klippa plåten. Sista utvägegen att gå på med ett verktyg är bågfil.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
nikasp
Jag kapade lite fönsterbleck med en blå Bosch GOP-300 och tyckte inte alls det var rätt verktyg för det jobbet. Även om man tvingar fast ordentligt så är det stor risk att slinta och orsaka fula märken. Går väl att tejpa men bågfil och plåtsax känns vettigare. Tydligen inte bra med vinkelslip då man kan förstöra förzinkningen lokalt med risk för rost (bara läst mig till det).
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
De flesta seriösa yrkesmän kapar rännor och fönsterbläck med plåtsax. Man skall ha en högersax och en vänstersax av den sorten som för undan plåten uppåt och nedåt så man kan klippa djupare än käftarna är djupa. Bra kvalitet och i bra skick.
Den som bara har klippt med kinasaxar kan inte föreställa sig hur bra en riktig plåtsax fungerar.

Jag har arbetat i en firma där vi kapade med vinkelslipmaskin. Kvaliteten blev bedrövlig.
Plåten brukar rosta där man har skurit med vinkelslipmaskin precis som nikasp säger.
 
Det blev lite jobb med avvattning idag och eftersom jag bara har en kinasax så provade jag min Bosch sticksåg med ett fräscht metallblad istället, resultatet var långt över förväntan. Rena fina snitt och lätt att styra, metallen blev inte heller varm som ju är anledningen till att man avråder från vinkelslip.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Snailman
1747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger vänstersax plus denna från Harald nyborg så man slipper tandningen från de föregående saxarna

Och en falstång från Jula eller biltema 123007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krångla inte till det nu. Som hemmafixare så klarar man sig jättebra på en vanlig bågfil/bågsåg med ett bra metall-blad. Absolut ingen vinkelslip och tyvärr inte någon multimaskin (om du nu ville köpa det) helt fel maskin för just detta ändamål. En sticksåg eller tigersåg är ju i detta fallet en eldriven bågfil.

Om man äger dyra fina riktiga plåtverktyg så är ju det superbra, men knappast nödvändigt.
 
Snailman
Jag hade nåt hundratal över/underbläck att fixa till, de verktyg jag beskrivit är budgetverktyg, de var nog inte avsedda just för ts utan mer generellt om man ska ha till ett helt hus eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.