Hej forumet.
Jag tittar på hur jag ska lösa multiroom i huset vi flyttade till nyligen.
I källaren finns en central dit högtalarkablar från köket, uteplatsen och tvrum är dragna.
I första stadiet är det köket och uteplatsen som är viktigast. Det finns även en Proton aa-1660 i centralen.

Min tanke är en Sonos Port men då kommer frågan, vad behöver jag för att kunna välja om jag vill spela i köket eller på uteplatsen utan att ändra på förstärkaren?
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
C
Kikar själv lite grand så jag har inga konkreta förslag.
Men det du saknar är själva hjärtat i systemet, det som kallas "multizone controller". Om du vill använda befintlig förstärkare, en förförstärkare med multizone-funktionalitet.

En sådan har ett antal ingångar för olika signalkällor, ett antal utgångar för varje zon till förstärkaren, och möjligheten att på olika sätt fjärrstyra valet av signalkälla och ljudvolym i varje zon. Via en app och/eller någon sorts kontrollpaneler.
 
C cpalm skrev:
Kikar själv lite grand så jag har inga konkreta förslag.
Men det du saknar är själva hjärtat i systemet, det som kallas "multizone controller". Om du vill använda befintlig förstärkare, en förförstärkare med multizone-funktionalitet.

En sådan har ett antal ingångar för olika signalkällor, ett antal utgångar för varje zon till förstärkaren, och möjligheten att på olika sätt fjärrstyra valet av signalkälla och ljudvolym i varje zon. Via en app och/eller någon sorts kontrollpaneler.
Tack, har du några förslag på inte för dyra multizone controllers?
 
C
K Kris1 skrev:
Tack, har du några förslag på inte för dyra multizone controllers?
Jag har själv kikat lite på Monoprice/Soundavo/Dayton Audio (verkar vara mer eller mindre samma prylar under olika namn). Men då har jag kikat på lösningar med inbyggd förstärkare och andra lite mer specifika krav.

Men de verkar även ha en modell för extern förstärkare:
https://www.monoprice.com/product?p_id=39261

Annars finns det en uppsjö av alternativ, både kända märken och "kinagrejor".
Denon HEOS, Yamaha har en del prylar, osv.
Men vad som är bra har jag ingen aning om.
 
C cpalm skrev:
Jag har själv kikat lite på Monoprice/Soundavo/Dayton Audio (verkar vara mer eller mindre samma prylar under olika namn). Men då har jag kikat på lösningar med inbyggd förstärkare och andra lite mer specifika krav.

Men de verkar även ha en modell för extern förstärkare:
[länk]

Annars finns det en uppsjö av alternativ, både kända märken och "kinagrejor".
Denon HEOS, Yamaha har en del prylar, osv.
Men vad som är bra har jag ingen aning om.
Men skulle ett alternativ vara två stycken sonos port som kopplas till varsin kanal på det slutsteg jag har?
 
C
K Kris1 skrev:
Men skulle ett alternativ vara två stycken sonos port som kopplas till varsin kanal på det slutsteg jag har?
Ja, det är så klart ett alternativ. I synnerhet om de fungerar som Sonos andra enheter, att de är synkroniserade om du spelar samma musik i båda zonerna.
 
R
Det viktigaste i det här läget är att veta dina grundförutsättningar…

Utan att veta vad detta är det omöjligt att ge svar.
Så för att gör det enkelt, Apple eller android människor?

Apple: AirPlay 2 eller sonos

Android: gäsp zzzzzzz
 
R RalleB skrev:
Det viktigaste i det här läget är att veta dina grundförutsättningar…

Utan att veta vad detta är det omöjligt att ge svar.
Så för att gör det enkelt, Apple eller android människor?

Apple: AirPlay 2 eller sonos

Android: gäsp zzzzzzz
R RalleB skrev:
Det viktigaste i det här läget är att veta dina grundförutsättningar…

Utan att veta vad detta är det omöjligt att ge svar.
Så för att gör det enkelt, Apple eller android människor?

Apple: AirPlay 2 eller sonos

Android: gäsp zzzzzzz
Jag har ett par sonos högtalare redan men kör med Apple och har en bro mellan Apple och knx där man även kan integrera Sonos
 
R
Kör du redan sonos så hade jag satsat på att bygga ut det.
Att blanda massa olika system/standarder blir bara jobbigt, gäller att bygga ett system där vem som helst i familjen kan använda det utan problem.

Så mitt råd är att om du redan har sonos så gå all in på det.

Jag personligen gick all in på AirPlay/AirPlay2, i mitt fall har det slagit väl ut då sambon och barnen inte har några som helst problem att använda och välja vilka zoner de vill spela på.

Dock får man ju räkna med vissa pranks med en multiroom setup och barn/tonåringar. Blivit väckt av allt möjligt med fnissande barn runt hörnet:rofl:
 
R RalleB skrev:
Kör du redan sonos så hade jag satsat på att bygga ut det.
Att blanda massa olika system/standarder blir bara jobbigt, gäller att bygga ett system där vem som helst i familjen kan använda det utan problem.

Så mitt råd är att om du redan har sonos så gå all in på det.

Jag personligen gick all in på AirPlay/AirPlay2, i mitt fall har det slagit väl ut då sambon och barnen inte har några som helst problem att använda och välja vilka zoner de vill spela på.

Dock får man ju räkna med vissa pranks med en multiroom setup och barn/tonåringar. Blivit väckt av allt möjligt med fnissande barn runt hörnet:rofl:
Tack då blir det så.
:rofl:
 
Sonos amp borde ju fixa det där galant. Då kan du även sätta ut massa fler zoner utan bekymmer allt eftersom behovet växer.
//benke
 
B benke_berguv skrev:
Sonos amp borde ju fixa det där galant. Då kan du även sätta ut massa fler zoner utan bekymmer allt eftersom behovet växer.
//benke
Absolut men en amp klarar väl bara ett par högtalare? Då jag redan har ett slutsteg tänker jag att port borde passa bättre?
 
C
K Kris1 skrev:
Absolut men en amp klarar väl bara ett par högtalare? Då jag redan har ett slutsteg tänker jag att port borde passa bättre?
Precis, du tänker rätt. Oavsett behöver du ju dock en separat enhet för varje zon. Poängen med att kablarna är dragna till en central punkt är ju att du där skall kunna placera en controller som tillåter att alla zoner delar på signalkällorna. Nu kanske det är lite hugget som stucket med bara 2-3 zoner, men om du hade haft t.ex. 8 zoner hade det blivit lite dyrt med 8 st Sonos port.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, du tänker rätt. Oavsett behöver du ju dock en separat enhet för varje zon. Poängen med att kablarna är dragna till en central punkt är ju att du där skall kunna placera en controller som tillåter att alla zoner delar på signalkällorna. Nu kanske det är lite hugget som stucket med bara 2-3 zoner, men om du hade haft t.ex. 8 zoner hade det blivit lite dyrt med 8 st Sonos port.
Då återstår bara en fråga, kan jag köra Sonos Port direkt mot min Proton aa-1660 som är ett rent slutsteg utan volymkontroll utan ett försteg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.