Hej, jag håller på och bygga nytt hus och har bestämt att jag ska ha KNX i kåken.
Men hur gör man för att integrera multiroomljudet med knxen?
Finns det förstärkare med bussanslutning?
Hur har ni gjort?

Mvh Martin
 
De flesta husen vi planerar/installerar nu med KNX sätter vi in Sonos trådlösa system. Men förbereder med tomrör från Data/Tv dosorna i varje rum till media centralen om de ska byta till trådbundet någon gång i framtiden.
 
knx har inget med ljud att göra, den styr ljus,ventilaton,värme,audio video produkter mm
men i själva busskabeln går det bara telegram i som styr vad som ska hända när du trycker på t.ex knappen,

så själva ljud överföringen sker separat via t.ex cat 5 kablar,trådlöst eller konventionella audio/video kablar, så dra rör+rör+rör till alla posioner du ev vill ha högtalare,tv,paneler mm
i ett stjärnnät till ett teknikrum då får du ett flexibelt system som du kan bygga ut/ändra över tid när andan faller på
 
Vissa butiker föreslår tcp kabel till Sonos för garanterad stabilitet. Känns som halva idén är borta då men jag kan ju förstå att luften är mindre stabil än koppar...

Hittar du nåt system så säg det gärna. Forskar själv och tycker inte att tekniken är riktigt konsumentanpassad än prismässigt. Ungefär 8000 per rum ska man tydligen räkna med i multiroomlösningar idag.
 
Jag har också tittat på om det finns KNX-grejer för multiroom, men inte hittat något till vettigt pris. Det lutar åt att köra med någon typ av fjärrkontroll, iPhone eller surfplatta istället.
 
Tekniska Byrån har gjort en applikation som kan styra Squeezeboxar från KNX systemet, och man kan även få ut vilken låt som spelas osv.

Jag funderar på att använda denna sedan installera ett antal softsqueeze samt slimserver på en pc med ett antal usb ljudkort.

På så sätt får man ett multiroom system ganska billigt som man kan styra från KNX samt en Iphone/Ipad.
 
Väcker en två månader gammal tråd...

Vi höll på att testa ett ljudsystem med förstärkar-puckar direkt i centralen och med Squeezebox men när vi precis installerat det så kom ena chefen med en lösning att Sonos skulle gå att koppla till KNX direkt eller om det var via GiraHomeserver. Genom lite mer avancerad programmering skulle det gå att få samma setup som squeezeboxen med låtarna på strömbrytar displayerna och kunna styra musiken därifrån också.

Återkommer när vi fått det att fungera ordentligt.
 
Intressant, hur har det gått med projektet du pratar om R_Strandberg?

Var det via Homeserver eller KNX "direkt" så att säga?

Tack på förhand.
 
Hade läst en del på den hemsidan tidigare, bland annat artikeln quadclient. Hade däremot missat den om gira homeserver, skall absolut läsas. Tack för länktipset!
 
Hej kollar med er om det är någon som provat att koppla samman KNX och Sonos med en Loxone miniserver. Jag kollade deras hemsida och det såg ju ut som man skulle kunna få till det med hjälp av deras miniserver. Samt att den skulle ju kunna fungera som visalusering av KNX installationen till en tab eller något annat trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.