Jag skulle vilja ha en synpunkt på vad man kan förvänta sig av ett multimediatillval av en husleverantör.Ska det fungera utan att man behöver själv installera div.tillbehör eller är det normalt att man gör det mitt skåp kan ni se på bilderna(inget av tele/data fungerar) Jag är glad för synpunkter.:S
 
  • Multimediaskåp Lb-hus övre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimediaskåp Lb-hus nedre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sjättenovember skrev:
Jag skulle vilja ha en synpunkt på vad man kan förvänta sig av ett multimediatillval av en husleverantör.
Kan man inte fråga husleverantören?
 
Har skickat samma bilder och frågor till husleverantören från vd till byggchefen utan att ha fått något svar.Deras tillbehörs katalog framhåller att detta paket gör att man kommer snabbt igång(säljaren sa att det var bara att koppla in sladden i uttaget):(
 
Måhända blir det skjuts på frågan om LB-hus informeras att du också lagt upp bilder och info på den (gissningsvis) största sajten för husbyggare....
 
Första frågan, vad är det för anslutningar du har in i huset? Multimediatillvalet i sig ger ju inte automatiskt uppkoppling till internet och telefon, du behöver ju hårdvara från respektive leverantör också (jag antar att den ligga grå saken på golvet är från telefonleverantören?)
 
Hej,

har ett likadant skåp i mitt nya hus. Principen är att skåpet är en knutpunkt där det är tänkt att data/tele skall sammankopplas. Vänstra kolumnen med uttag går till respektive rums uttag, högra sitter en telefördelare.

Husleverantören levererar i normalfallet ingen anslutning till internet eller telefon. Oss upplyste man på byggstartsmöte 1 att vi skulle komma ihåg att beställa detta pga normalt långa leveranstider osv.

Om det nu är ett LB-hus, (samma som vårt isf) så fick det beröm av teknikerna från Telia som drog in fiber just för hur genomtänkt och förberett det var. 30 minuter tog det att få kabel från gatan och hela vägen in till MM-garderoben.

Nu har jag förutsatt LB (ok?), så ska du ha ett rör från tomtgränsen (finns tre; gult, orange, grönt) varav två går upp i "teleboxen" i fasadmätarskåpet, därifrån går två tomrör med dragtråd till MM-garderoben.

Utrustning för att koppla data/tele vidare ut på patch-uttagen får du normalt från din data/tele-leverantör. Lösning diffar lite och beror på om du får fiber eller koppar indraget i MM.

Vad är ni hänvisade för leverantör i området ni byggt?

Är det av intresse kan jag skicka lite bilder från mitt knappt påbörjade skåp senare idag.
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Första frågan, vad är det för anslutningar du har in i huset? Multimediatillvalet i sig ger ju inte automatiskt uppkoppling till internet och telefon, du behöver ju hårdvara från respektive leverantör också (jag antar att den ligga grå saken på golvet är från telefonleverantören?)
Undrar om inte den grå dosan är en ADSL-splitter, tror den låg med i grund-kittet till LBW-skåpet... Kollar när jag kommer hem.
 
Lägger upp en bild på mitt MM-skåp, som sagt, enda LB levererat är plåtlådan och TP-kablarna ut till uttagen i varje rum. Vad som inte syns på bilden är Telias Fiber-till-TP som sitter bakom patch-panelen.

Den grå lådan som är inkopplad på din bild är ADSL-splittern, den delar bara inkommande koppar i telefon resp. ADSL. Du behöver således ADSL-modem och nån form av switch/router också.
 
  • MM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.