I
Hej,

Multimaskin är ett förträffligt verktyg, har sen ett par år tillbaka kört med en Bosch GOP 300 som kommit förvånandsvärt mycket till användning. Orginalbladen som kom med maskinen slets ut snabbt och eftersom nya kostar över 150 kr / st så har jag beställt från utlandet och klarat mig förvånandsvärt länge på det.

Första batchen jag köpte slets möjligen något snabbare men satt bra tills de började rosta i själva övergången mellan fäste och blad :

En uppsättning sågblad för multimaskin med måttmarkeringar, kompatibla med Starlock-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa uppsättning hade något högre kvalité på själva skären men istället lossnar de från maskinen efter par 15-20 min :

812NDnh7iTL._AC_SL1500_.jpg

Uppfattar metallen som något för tunn sammtidigt som den har väldigt lite yta kvar att greppa på.

Min maskin ser ut såhär :

maxresdefault.jpg

De som medföljde maskinen hade vad man kallar Starlock och såg ut såhär :

DV_8_8766854_02_4c_DE_20210310115410.jpg
Multimaskin löser ofta saker som annars blivit omständigt, inte helt sällan handlar det om att såga av spik och liknande vilket innebär att jag alltid köper blad som klarar både trä och metall.

Så frågan är nu, har någon bra erfarenhet av alternativa sågblad för starlock system? Eller är det kanske bara till att inse att för denna maskin är det dyra orignal blad som gäller? Kanske kan det såfall vara läge att köpa ny maskin.
 
Jag har en Bosch GOP-18V 28 och har inte hittat några mer prisvärda blad än Bosch original än.
Jag uppfattar dock att prisbilden på blad har sjunkit efter att Amazon kom in i bilden här i Sverige, men även där ses en nu en prisökning (som med mycket annat..)
Det svåraste är att få tag i blad för metall som håller längre än någon minut..
 
Har bara dåliga erfarenheter av kinablad, slits ut direkt mot riktiga blad från Festool och Bosch som håller i evigheter.
 
C
 
Jag har köpt bosch kit som levereras i l-boxx. Klart prisvärt. Då har man dessutom en bra förvaring för dem:cool:(y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Köpte det här setet

Bild på Bosch blandat verktygsset i förpackningen, inklusive sågblad och slipmaterial, angivet pris 79,00 €.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

€15 i frakt.
Just nu verkar dom ha 10% iom. 60års jubileum.
Org. bladen är bra.
 
C
I Ironside skrev:
inte helt sällan handlar det om att såga av spik och liknande vilket innebär att jag alltid köper blad som klarar både trä och metall.
Jag skulle rekommendera att köra "japansåg"-bladen för rena träjobb, de är väldigt mycket bättre på att såga i trä än universalbladen.
 
nanowire nanowire skrev:
Är det någon som provat karbid-blad, typ dessa?
[länk]
Yes, har avverkat några utav dessa! Vart positivt överraskad. Tuggade av bra många 5x90 skruv innan det var dags att byta, så funkade kanon som "rivnings blad".
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
I
Stefan N Stefan N skrev:
Har bara dåliga erfarenheter av kinablad, slits ut direkt mot riktiga blad från Festool och Bosch som håller i evigheter.
Nu har jag inte testat så många kinablad men ärligt talat är inte original häller särskilt imponerande, särskilt inte för priset man begär. Ett metallblad för 150 kr kan mycket väl sakna samtliga tänder i mitten av bladet efter 10-15 spik. Kinabladen presterar sämmre, man får byta oftare men för mina jobb så har det varit rejält mycket billgare att köra kinablad jämfört med original.

Det riktiga problemet kommer dock när andra defekter lyckas leta sig in. De första bladen började rosta efter något år mellan bladet och fästet vilket gjorde att de delade på sig, men fram tills dess höll de förvånandsvärt bra för priset. De andra bladen passade mitt verkgy dåligt, de lossnar gärna efter ett tag och när de väl börjat lossna så är det kört. Men tänderna håller bättre än de första jag köpte.

Jag förstår absolut de som vill slippa strulet genom att betala extra men personligen kommer jag aldrig ge 150 kr + för blad som är uppslitna efter 10-15 spik, då kör jag nog hällre bågfilblad där det går :)
 
  • Gilla
hans.p och 1 till
  • Laddar…
I
FredrikR FredrikR skrev:
Köpte det här setet

[bild]
€15 i frakt.
Just nu verkar dom ha 10% iom. 60års jubileum.
Org. bladen är bra.
Finns för 759 kr här med med frakt. Eftersom det är 11 blad så blir det 70 kr / blad i lådan på totalt 11 sågblad. De e faktiskt inte helt dumt pris.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Nu har jag inte testat så många kinablad men ärligt talat är inte original häller särskilt imponerande, särskilt inte för priset man begär.
Samma sak med Feins blad, rena rama skämtet med tanke på vad bladen kostar.
Nu kör jag med Makitas blad som jag hittade "billigt" (strax över hundralappen), än så länge har jag dock inte sågat så mycket metall att jag har en åsikt om kvaliteten.
 
Düsseldorff
I Ironside skrev:
Nu har jag inte testat så många kinablad men ärligt talat är inte original häller särskilt imponerande, särskilt inte för priset man begär. Ett metallblad för 150 kr kan mycket väl sakna samtliga tänder i mitten av bladet efter 10-15 spik. Kinabladen presterar sämmre, man får byta oftare men för mina jobb så har det varit rejält mycket billgare att köra kinablad jämfört med original.

Det riktiga problemet kommer dock när andra defekter lyckas leta sig in. De första bladen började rosta efter något år mellan bladet och fästet vilket gjorde att de delade på sig, men fram tills dess höll de förvånandsvärt bra för priset. De andra bladen passade mitt verkgy dåligt, de lossnar gärna efter ett tag och när de väl börjat lossna så är det kört. Men tänderna håller bättre än de första jag köpte.

Jag förstår absolut de som vill slippa strulet genom att betala extra men personligen kommer jag aldrig ge 150 kr + för blad som är uppslitna efter 10-15 spik, då kör jag nog hällre bågfilblad där det går :)
Jag håller såklart med om att blad inte ska rosta men "efter något år"? Så länge har jag nog aldrig haft ett blad i funktionsdugligt skick. Du sågar inte så frekvent får man anta?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
I
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag håller såklart med om att blad inte ska rosta men "efter något år"? Så länge har jag nog aldrig haft ett blad i funktionsdugligt skick. Du sågar inte så frekvent får man anta?
Första kinabladen jag köpte var 20 pack, de tog något år att använda upp för mig. Det stämmer dock, jag använder inte multimaskinen ofta, det är en sådan maskin som kommer fram för att lösa annars omständiga problem. Det kan ex vara att komma åt skruv eller spik bakom utan att påverka materialet eller att såga ut hål mitt i träskivor på plats, eller såga av lister mot golv. En sak kan man konstatera, förra ägaren av vårt hur hade ingen multimaskin, det är så många golv där man valt att såga ut hål för dörrfoder :(

Jag skulle säga att det jag oftast sågar med multimaskinen är skruv och spik, d.v.s det som sliter mest blad. I ett fåtal av dessa fall hade jag säkert kunna använda bågfil istället men multimaskinen är i regel mycketsnabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.