Har nyligen installerat 2 inomhusenheter och en utomhusenhet från Panasonic. Upplever att man inte riktigt kan köra båda dessa samtidigt.

När jag kör bara enhet A så stiger temperaturen enhet B, fast den är helt avstängd. Detta kan jag se i appen. T.ex så har enhet A varit på större delen av dagen, ändå visar B att innetemperaturen är 27-30 grader. Om jag stänger av båda så sjunker det till 18-20 grader, dvs den "riktiga" innetemperaturen.

När jag då vill köra enhet B så "vägrar" den att värma, eftersom det tror att temperaturen är >27. Detta jämnar dock ut sig med tiden, då jag antar att den börjar circulera luften.

Jag misstänkte först att installatören kopplar ledningar och elkablarna fel, eftersom han sa att han tappade bort ordningen, då allting är byggt bakom väggen. Jag testade dock att koppla om strömkablarna och signalkabeln på utomhusenheten och det blev värre, ena enheten började göra pusande ljud med jämna mellanrum, trots att det var helt avstängd. Hur kan jag verifiera att allting är kopplat rätt (utan att bryta upp vägg och tak).
 
Nu har jag en multisplit av annat märke, men det låter som det är något knas med din anläggning. Mina två inneenheter funkar som om de vore helt separata. Dvs de påverkas inte ett dugg av varandra.

Enda gången de bråkat var när jag försökte få en att värma medan den andra stod på kylning och då vägrade den starta, men det kan jag inte gärna skylla på någon annan än mig själv.
 
Låter som det går hetgas genom enhet B fast det inte kallar på värme. Kanske inget större problem om inte fäkten går.

Kan du växla till extren temperaturgivare? Tex i fjärren? Då störs den ju inte av att själva enheten är varm.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Låter som det går hetgas genom enhet B fast det inte kallar på värme. Kanske inget större problem om inte fäkten går.

Kan du växla till extren temperaturgivare? Tex i fjärren? Då störs den ju inte av att själva enheten är varm.
Precis vad det låter som! Fast det borde väl vara ett mindre problem om fläkten går, för då gör den sig av med gas på ett "naturligt" sätt?

Kanske inte växla till extern givare, men har köpt en "smart" kontroll som jag kan testa. Känns dock som det är andra problem som måste åtgärdas...
 
En annan sak jag tänkte på, rören som jag har är isolerade, bara med "standard" isoleringen som satt på. Alla fyra rör är dock ihoptejpade under en sträcka innan de grenar av till olika rum. Kan de vara så att rören värmar varandra vilket de inte ska göra? Ungefär som när varmvatten och kallvatten ligger för nära varandra.
 
Y yehor skrev:
En annan sak jag tänkte på, rören som jag har är isolerade, bara med "standard" isoleringen som satt på. Alla fyra rör är dock ihoptejpade under en sträcka innan de grenar av till olika rum. Kan de vara så att rören värmar varandra vilket de inte ska göra? Ungefär som när varmvatten och kallvatten ligger för nära varandra.
Nej det har ingen inverkan på ditt problem här skulle jag säga.

Man tycker ju att anläggningen borde innehålla automatiska ventiler som stänger mot enheter som inte kallar på värme. Om den gör det så fungerar dom uppenbarligen inte.
Om anläggningen inte har sådan ventiler så måste det nog till en extern termostat för att det skall fungera bra.
 
Fast en extern termostat kommer dock inte lösa alla problem, om en enheten måste fortfarande släppa ut varm luft fast den är avstängd.
 
Y yehor skrev:
Fast en extern termostat kommer dock inte lösa alla problem, om en enheten måste fortfarande släppa ut varm luft fast den är avstängd.

Jag tänker att det måste vara extrena termostater för varje enhet då!

Men kolla först om det inte är ett fel att det går hetgas genom apparten utan att det kallar på värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.