Hej!

Är på gång och ska köpa gräsklippare (min första). Jag har mest kollat på Stiga, Husqvarna, Honda och Klippo. Priset har inte så stor betydelse men jag vill ha mest kvalitet för pengarna. Vill ju inte lägga ut 8' när jag kan få en nästan lika bra för 4', men lägger hellre ut 8' om det lönar sig i klippkvalitet, livslängd mm. Har 900-1000m2 platt gräsmatta att klippa. Kraven är Mulchning, Självgående och minst 48cm i klippbredd.

Vad tycker ni om dom här modellerna? Skilllnader, prisvärdet etc...

Honda HRS 536C3 SDE Kampanjpris 5590:-

Husqvarna LB 48V 4695:-

Stiga Multiclip 50 S Plus 3890:-
Stiga Multiclip S Rental B 4795:-

Klippo Excellent S(Hondamotor) 6895:- (6995:)
Klippo Comet S(Hondamotor) 7595:- (7895:)


///Förstagångsköpare
 
Redigerat:
Jag bytte från en 50 S rental (med stigas egen kinamotor) till en Excellent med Hondamotor. Det finns lite skrivet om det på forumet men i korthet:

1. Jag upplevde att Stigans högre kåpa tuggade sönder gräset märkbart bättre än vad klippon gör.
2. Hondamotorn är suverän. Enkel start och går tyst.
3. Kvalitetskänslan på Klippon är många klasser bättre än Stigan.

Jag kommer aldrig behöva köpa en gräsklippare igen, men om någon snor min klippo köper jag en likadan igen.
 
Jag tycker inte att det är rättvist att lägga in dom stiga modellerna bland prospekten.
Jag tycker du ska kika på nån ur deras pro-sortiment istället, jag har en sådan med några år på nacken, med alu-kåpa, drivning, motor på ca 5,5 hk och mulching. Den är jag grymt nöjd med! Klipper riktigt snyggt och har den där stadiga klippokänslan i kåpan!
Tror dock inte dom gör alu-kåpor längre till sina proklippare, utan antingen galv eller rostfritt. Dom har jag dock ingen direkt erfarenhet av. Men min är jag nöjd med, skulle jag köpa en ny maskin så letar jag upp en likadan begagnad eller en ny klippo.
Jag vill även slå ett slag för oregons gator-knivar, gör en bra klippare änu bättre!
Håller bättre än orginal, oftast billigare, och "mulchar" bättre.
 
Raukman --> Jag förstår att Stigas 4'-modeller är sämre än Klippo's 8'-modeller men tanken var att priset ska tas i beaktande i omdömena. Sen har jag haft lite svårt att hitta Stiga's PRO-modeller på nätet. Kollar iofs mest på Prisjakt.
 
Har Stigamodellerna fått gummihjul nu? Annars tycker jag det var en av de stora skillnaderna mellan Klippon och Stigan, vad gäller just kvalitetskänslan. Min stiga hade plasthjul som verkligen inte gav något kvalitetsintryck.
 
Ok, tror kanske att promodellerna mest finns pris på hos åf, då det är just en promodell, som är avsedd för professionell användning. Den har en bra avvibrering också just därför.
Ja plasthjulen på stiga är inte roliga, men pro har gjutna aluhjul med riktiga rs-lager.
 
Jag tror jag har bestämt mig för Klippo Excellent SH. 7300:- på Granngården och 10% rabatt (i tillgodokvitto) på det så 6570:- totalt. Hoppas man blir nöjd.
 
Klippon lär du bli nöjd med. Själv köpte jag en Toro med både uppsamlare, multiklipp och aluminumkåpa. Jag kikade ockå på klippon först men det var priset och möjligheten till uppsamling som gjorde att jag valde en Toro gräsklippare.
 
Köpte själv precis en Excellent med Honda-motor (utan drivning) och maken till tyst klippare står ej att finna! Den är t o m tystare än min gamla elklippare.
 
sukram78 skrev:
Klippon lär du bli nöjd med. Själv köpte jag en Toro med både uppsamlare, multiklipp och aluminumkåpa. Jag kikade ockå på klippon först men det var priset och möjligheten till uppsamling som gjorde att jag valde en Toro gräsklippare.
Är nyfiken på vad du tycker om TORO`n , är hjulen bra ? Verkar fin , tyckte dock att hjulen verkade lite " sladdriga", pågolvet i butik .Hur är de på gräsmattan ?
 
Även jag är mycket nöjd med min Toro.
 
Robert-san01: vilken Toro modell köpte du?
 
53AD ES. Var först lite rädd att den smala klippbredden skulle göra att det skulle ta lång tid att klippa, men AD systemet gör att det går mycket fortare än med andra självgående och dem smalare bredden gör den smidigare.

Ville först ha en med central inställning av höjd, men även det kom jag fram till är bättre med induviduell då jag har mur och plattor där jag behöver köra med olika höjd på H/V sida.

Kör i princip bara med mulchern, uppsamlaren åkte på för första gången nu i vår efter jag kört med mossrivaren och skulle samla upp.
 
Köpte Klippos Excellent H tidigare i veckan, helt klart nöjd. Stor skillnad mot tidigare Stiga klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.