Vi skall ha oljad 15 mm eklaminatgolv på gjuten platta utan golvvärme.

Skall man använda golvpapp eller foam?
Hur tjock skall den vara?

Någon som har några tankar?

Förresten, vi tänkte faktiskt köpa golvet från Byggmax (vet att det är lite som att svära i kyrkan när man nämner oljad ek och Byggmax i samma mening ;D)
Är det någon som har några erfarenheter om deras trägolv för 218 kr/kvm?
Golvet verkar ok tycker jag, dock funderar jag på att köpa lim och foam på annat ställe.
 
Foam, 3mm. Köp den på byggmax också vetja, det gjorde vi och den var precis lika bra som Pergos för 250/kr rullen....
Papp ska du inte ha under laminat....
 
Vänta, nu ser jag att det är ju inte alls laminat du ska ha. Deras 15 mm är ju ett trägolv..
Då är det papp som gäller.
 
KarlXII: Grymt snabbt svar ;D

Så med andra ord är papp bättre när man skall ha trägolv?
Beror detta på att fukten i plattan kan passera på ett bättre sätt då eller vad beror detta på?
 
Ujujuj, nej du måste ha en ångspärr ovanpå betongplattan annars ligger träet risigt till.
 
Säger som BoD, lägger du trägolv direkt på betongen så blir det inte långvarigt....

Kolla in t.ex Platon systemet.
 
Nä precis, alltid plastfilm mot betongplatta. På övervåningen behöver du ingen däremot eller om du har torpargrund eller annat träbjälklag.
 
Tänker jag rätt nu då?
Ett lager diffusionstättplast sedan papp

Eller skall jag byta pappen mot foam?
 
Varning för byggmax-golvet... Vissa buntar har brädor som ser ut som bananer men dom som är raka är helt ok. snyggt blev det oxå men det var ganska svårt att slå ihop. Kan tillägga att dom inte är aviga på att byta skeva buntar men det kan ju bli ett par turer dit :)
 
byggherreNR1 skrev:
Tänker jag rätt nu då?
Ett lager diffusionstättplast sedan papp

Eller skall jag byta pappen mot foam?
Vet inte om jag är rätt informerad men har hört att papp använder man under trägolvet när man har värme golv, inte foam. Detta eftersom värme genomsläppet är avsevärt bättre hos lum pappen.
Vet däremot inte vad som gäller när man inte har värme golv.
 
Hur gör man då, när man har värmeslingor i plattan?
Behövs fuktspärr även då?
Både under trä och laminatgolv eller endast under trägolv, eller skall man undvika trägolv helt ???
 
Lilla My skrev:
Hur gör man då, när man har värmeslingor i plattan?
Behövs fuktspärr även då?
Både under trä och laminatgolv eller endast under trägolv, eller skall man undvika trägolv helt ???
Oavset värmeslingor eller ej så får man inte ha något organiskt material i kontakt med betongplattan. Trä och laminatgolv ska alltså ha en fuktspärr mot betongplattan.
 
aha och fuktspärren är då ngn form av plastfilm (har läst om platonmattan, men den skall tydligen inte ligga på värmeslingor?)?
 
Lilla My skrev:
aha och fuktspärren är då ngn form av plastfilm (har läst om platonmattan, men den skall tydligen inte ligga på värmeslingor?)?
Det beror på vad det är för typ av golv. Är det massivt trägolv så lägger man plast och papp på betongen. För lamell- och parktettgolv har jag för mig att det ska vara golvfoam (typ skumplast).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.