A
Farukke Farukke skrev:
MTD åkgräsklippare som inte går att få ur växeln på. Vet ngn hur man fixar detta?
Sitter spaken fast eller är den lös och växeln ligger fortfarande i?
Vilken klippare är det?
Hur uppstod problemet?
Har något tidigare hänt i samband med körning av maskinen?

Fungerande kopplingen tidigare, och händer det något när den pedalen trycks ner?
 
A
Röd åkgräsklippare med lös spak parkerad på asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spaken är lös men växeln ligger i. Problemet uppstod vid puttning av Gräsklipparen (efter ca två års overksamhet då jag fått fel remmar i omgångar till drivningen.)
Menar du att växeln ligger i om man inte trycker ner kopplingen? Finns ingen neutral?
Ganska ovan vid klipparen men jag har för mig att den gått att rulla tidigare.
 
A
Ju när motorn är avstängd så ska det gå.
Annars så ligger remmen oftast på så pass att man skadar växellådan eller annan funktion.

Om spaken är lös och växel ligger i så betyder det att något hänt från spaken och ner till lådan, eller inne i lådan.
Går oftast att se om man lyser in under sätet medans annan försöker röra på spaken..
Syns inget och allt verkar okej på utsidan får man börja kolla över själva lådan.
 
Två etiketter på maskinutrustning med serienummer, modelldata och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur vanligt kan det vara att det blir fel på lådan när gräsklipparen stått stilla. Kan det saknas olja??
 
A
Farukke Farukke skrev:
Hur vanligt kan det vara att det blir fel på lådan när gräsklipparen stått stilla. Kan det saknas olja??
Jo det kan det göra..
Men isåfall tror jag mer på att kondens eller fukt tagit sig in och så har rost uppstått inne i lådan..
Kan ju gå att prova att fylla lite..
Vissa lådor kan man dock inte fylla, de ska ha fett istället som man monterar dit innan man stänger lådan..
 
A
Ni har inte dragit den med växel i va?
Så att remmen har fastnat inunder....
 
Tack för alla dina svar! Det finns tydligen ingen kvickfix utan det blir att skruva i vår..
 
Remmen är borttagen
 
A
Farukke Farukke skrev:
Tack för alla dina svar! Det finns tydligen ingen kvickfix utan det blir att skruva i vår..
Nä tyvärr inte..
Man kan hissa upp bakaxeln för att klämma och känna lite så kan den komma igång igen.. Men tvivlar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.