Hej, jag har precis köpte ett sämre begagnad åkgräsklippare och inte bara det att den är svårstartad utan klippdäcket skakar och knivarna snurrar trots att den står i stoppläget. Vad göra? Vad kan vara fel - typ fjäder saknas?
 
Troligtvis för kort rem men det kan nog va vad som helst
 
  • Gilla
Off-grid
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Troligtvis för kort rem men det kan nog va vad som helst
Hej, nu hittade jag felet, det är typ bromsklossar som bromsar skivorna när man lägger i stopp. De var helt slitna.

Men nu går den vare sig fram eller bak, remmen som driver bakaxeln är slapp och spänner inte... vad göra?
 
Bilder?
 
Tyvärr lämnad på landet nu; men vilket härke därunder... van med Stiga park som var ganska enkel att förstå... MTD wow en djungel.
 
Det sista problemet beror nog på att en spännrulle inte slår ut till driven
 
Ja det låter rätt! Vände den på sidan och joxade lite, och då blev den spänd igen... så en spännrulle som hakar sig. Dålig fjäder? Smörjas?
 
På min sitter det fettnipplar sen får man köra den fram och tillbaka för hand massa gånger
 
  • Gilla
Off-grid
  • Laddar…
Vänder du maskinen på sidan för att komma åt; eller demontera hela däcket?
 
Har inte en sån klippare men lägga den lite på sidan ger ju ganska bra insyn
 
O Off-grid skrev:
Hej, jag har precis köpte ett sämre begagnad åkgräsklippare och inte bara det att den är svårstartad utan klippdäcket skakar och knivarna snurrar trots att den står i stoppläget. Vad göra? Vad kan vara fel - typ fjäder saknas?
Gammalt nu men när det blir så kan det bara vara 2 saker. Remmen som driver klippbordet är för spänd. Alltså inte den som driver knivarna utan den som blir slak när du lägger ur driften av klippbordet. Det kan räcka med att slaka viren som sitter fast vid handtaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.