Vill få till ringklockan att plinga till när någon passerar in via en väg en bit bort. Tänker mig en ir-stråle eller vad det nu kan tänkas heta där jag monterar en detektor över vägen i stil med elektroniska ringklockor i vissa butiker som har dessa över dörrkarmarna..

Skulle det fungera? vad kallar man dessa system.. Jag kammar noll vid googling.. ge mig lite buzzwords ..:)
 
Bra feedback, man tackar! Den sista där borde man kunna separera själva högtalaren och placera denna i annat rum.. så jag kan placera sensorn utanför huset och då detekta så fort någon kommer på vägen bredvid huset..
 
Det finns fördelar och nackdelar med båda anser jag. Beroende på vad man vill åstadkomma. En fotocell är ju snävare och kräver att någon verkligen passerar mellan två givna punkter. Fördelen är ju att det blir mindre felringningar också. Sensorvarianten är ju känsligare och det kan räcka med att en katt springer förbi för att aktivera den. Det kan bli irriterande.

Kan tillägga att grannen berättade att han har en fotocell monterad vid uppfarten. Han tyckte att den falsklarmade väldigt mycket. När jag berättade det för frugan så sa hon bara "oops... jag som backar upp där varje morgon när jag åker till jobbet kl 7" :rolleyes:
 
=)

Har en 200m infartsväg där man inte ser huset förrens man svängt runt ett stort buskage. Då vägen endast leder till min kåk misstänker jag att antalet inbackningar kl 07 är få.. och de som väl kommer så tar jag gärna plingandet..:)
 
Skall du bjuda rådjuren på kaffe? Oväntat besök - Gevalia!
 
jonasb skrev:
Skall du bjuda rådjuren på kaffe? Oväntat besök - Gevalia!
Vill inte somna på "passet" helt enkelt.. :)


Fick tag i en ir-variant a la Lidl enligt ovan.. 60 pengar får en test vara värt..
 
ltz skrev:
60 pengar får en test vara värt..
Håller med. Lite får man offra för vetenskapen :)
 
it-snubben skrev:
Fotocell eller dörrvakt är vanliga namn.

[länk]
Tror ni man kan använda denna utomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.