Har KNX med dim-aktuatorer till i all takbelysning som installerades innan LED-revolutionen, så dessvärre är lägsta effekten mellan 15-20W. Det skapar så klart problem om det inte är kopplingar som tar väldigt många lampor när en lampa idag bara drar 4-5W.

Finns det motstånd med sockelkontakt som man kan använda så att jag får upp belastningen utan att få ljuset?

Det är två olika scenarier där jag skulle behöva det:

1) I ett rum har vi 5st infällda spotlights med GU10-kontakt. Där skulle jag bara vilja använda 2st men det krävs minst 3st inkopplade för att belastningen ska bli tillräckligt hög.

2) I "vanliga" taklampor som tar 2-3st E27-ljuskällor där man skulle kunna använda en av kontakterna till ett motstånd för att få upp totala belastningen för att slippa glödande ljus när det är släckt.

Jag vet att det skulle bli att elda för kråkorna, men kortsiktig skulle det vara bra mycket billigare och enklare än att byta ut KNX-aktuatorerna. Är det här något som finns eller som går att göra? Eller finns det något sätt att lösa det på som inte innefattar dyra ominstallationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.