Ska sätta upp ett dubbeluttag plus evn nån lyktstolpe vid parkeringen.
Lägger kabeln i skyddsrör.
Har EEK Light 5*2,5 till övers, kan det funka att köra med eller bör jag gå upp i kvadrat och köpa tex E(F)KKJ 3*4 eller likande?
Minst 2 bilar med motorvärmare och kupévärmare kommer ju gå samtidgt.
 
EKK light är jag ganska säker på att man inte får ha i marken även om du har skyddsör. Inte lika säker på vilka man får ha så jag avstån från förslag.

Om du skall köra 2 bilars värme samtidigt så behöver du troligen ha separata faser fram, dvs 2 separata uttag. Även om du säkrar uttaget med 16A så är det tveksamt om du kan koppla in 2 kupé och motorvärmare samtidigt (beror ju iofs mycket på vad för kupévärmare du har).

Att gå upp till 4kvmm löser inte det problemet efterssom du inte får säkra ett uttag höre än 16A (även 16A verkar vara lite tveksamt).

Beroende på utlösningsvillkor (bla beroende på hur långt från centralen som parkeringen ligger) så kan du behöva 4kvmm för att klara kriteriet även om du bara säkrar 16A på varje uttag.
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.

EKK får aldrig dras i mark. EKLK i skyddrör eller E(F)KKJ i eller utan skyddsrör är det som gäller. (om det är i mark du tänker, för det anger du inte explicit). Sen finns det en jordkabel till som kan vara lite billigare än FKKJ, men nu minns jag inte vad den heter.

Om du inte tänker använda kupé värmare på mer än ca 700W stycket så kan det kanske fungera med endast 1st 10A. Men det är kanske dumsnålt. Annars tar du två st enkla eller dubbla uttag, och drar varsin 10A till dom, + två säkringar i centralen då. Jag rekomenderar inte att använda något 16A uttag med 16A avsäkring.

Jag antar att det går att använda 4G2,5 om man lägger dom olika faser, men nu blev jag osäker om det måste 2 st 3G2,5 istället. Hmmm jag passar den frågan vidare.

1,5 kvmm räcker troligen om det inte är långa kablar vi pratar om (10A) , men om kablarna är längre så måste du gå upp till 2,5kvmm eller i värsta fall 4 kvmm. Det går inte att helt utreda vilket kvmm-behov du har här på forumet, då vi inte vet vilken förimpedans du har till din elanläggning.
 
Hur bor du och vad har du för typ av elcentral?

Man får knappt nämna det här längre på forumet men jag tycker att den installation du vill göra är lite för elsäkerhetsmässigt invecklad för att du ska ge dig på det själv. Jag råder dig att kontakta en elfirma för att göra jobbet. Det krävs mer än bara kabeln i backen!
/Elinstallatör
 
FR- eller SE-N1XV kan du också med fördel lägga i mark, då slipper du den koncentriska ledaren.
 
Självklart kommer jag inte koppla in det själv, tänker bara dra rör/kabel själv sen får eletrikern göra resten. Även bestämma antal/Ampere val av säkringar får han fixa.
Nu vet jag inte på rak arm vad kupevärmarna drar, men man vill ju ha lite spelrum.
EKKJ 3x2½+2½ är på gränsen mao? Ska jag kliva upp till 4kvadrat och även en 4ledare då?
 
Du vinner ju inte så mycket på att gå upp till 4 kvmm efterssom du får inte ha så stor säkring på ett vanligt uttag.

4 kvmm använder man antingen för en speciellt stor förbrukare typ enfas elspis, som då inte ansluts med vanlig kontakt. Eller om man har speciella omständigheter vad gäller utlösningsvillkoret. men ett vanligt uttag säkras normalt för max 10A och får aldrig säkras för mer än 16A. Och om man inte har speciella problem med utlösningsvillkoret så räcker det med 2,5 kvmm till 16A. Och det är som sagt tveksamt om 16A räcker för dina 2 bilar.


men om du nu tänker anlita en elektriker, så MÅSTE du diskutera den här frågan om kabelval med den elektriker du tänker anlita i förväg innan du gör något. Annars är det stor risk att elektrikern vägrar befatta sig med dina dragningar.

Observera att även dragning av rör och slangar, för att inte tala om själva kabeldragningen kräver behörighet. Man får inte göra detta själv, därför är risken stor att din elektriker vägrar koppla in dina ledningar om du inte har avtalat "regelbrottet" med honom i förväg.
 
Du kan ju göra så att du drar ut 3G4+4 och säkrar med 16A , Sen sätter du en liten undercentral vid din parkering.
Där i sätter du en JFB o separata 10A säkringar till dina motorvärmaruttag.
I centralen kan du sen sätta t.ex ett kopplingsur okså som stur uttagen , sen kanske ett ur till en lampa ....

Möjlighetern är oändliga.
 
hempularen skrev:
Observera att även dragning av rör och slangar, för att inte tala om själva kabeldragningen kräver behörighet. Man får inte göra detta själv, därför är risken stor att din elektriker vägrar koppla in dina ledningar om du inte har avtalat "regelbrottet" med honom i förväg.
Bra skrivit!
Jag får ofta frågan om jag kan tänka mig "stå för jobbet" när någon har lagt rör och dragit kablar själva. Hittills har jag tackat nej och det tänker jag fortsätta med. Hur ska jag veta om kabeln ligger mot något vasst eller liknande?

Samma sak om någon har lagt in golvvärme. Ofta har golvläggaren lagt värmekabeln och spacklat in den själv, kunden vet ju inte att det inte är ok. Skulle aldrig falla mig in att koppla in ett värmegolv som en golvläggare har lagt. (Sorry för off-topic.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.