En elfråga med bilproblem.
Har en volvo 940 med en taskig inkontakt in till bilen. Då vore det ju enkelt och bara byta ut den, den är förgrenad innan motorvärmaren, men volvo har slutat och tillverka den.
Min undran är då, kan jag köpa en ny kontakt med sladd, kapa den nya och kapa den gamla inne i motorrummet och skarva med en kopplingsdosa inne i motorrummet.
Är jag helt ute och cyklar om jag gör så? Det är ju trots allt 230V och 10A till bilen och man vill ju inte leka med döden. Har jordfelsbrytare.
 
Jag har skarvat ihop Kalix med Defa och tvärtom och lever fortfarande,
Fast i och med att det är lite krävande miljö, får man lägga extra omsorg på skarvning och tätning
Jag valde att skarva ledningen utan dosa, och vulkade ihop skyddshöljet, avslutade med krympslang vill jag minnas..
Får å får vet jag inte,
Annars tar bildemonteringarna ofta reda på lite såna grejer,
I Sthlm har du t.ex Huddinge allbildelar i Gladö , efter 259an tror jag det är,
Hyffsad sortering, och bra teleservice..
 
Redigerat:
ja det är nog vettigare att skaffa begagnad..
volvos motorvärmargrejer är av märket Brakon.
jag har dock skarvat m-värmarkabel och innanför spiralslangen är det ju vanlig gummikabel.

jag använde presshylsor typ "duraseal" som man efter pressning värmde så krympslangen och smältlimmet tätar, sen drog jag några lager eltejp över, och slutligen en krympslang som gick ut 5cm över varje kabel (trädde givetvis dit den först av allt..)
 
Redigerat:
Electrocuted;

Du kom ihåg att trä på krympslangen först, du måste vara den första! :p

// Kim
 
B6304S1 skrev:
Electrocuted;

Du kom ihåg att trä på krympslangen först, du måste vara den första! :p

// Kim
ja just då gjorde jag det, men varenda gång jag byter en stickpropp så glömmer jag 80% av gångerna att trä på "kåpan" på sladden först.
 
Tack för alla svar. Det är precis som ni säger och jag trodde, en vanlig sladd under. Lite noggrannhet med tätning så ska det fixa sig.
/Gösse
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.