Jag håller på att planera nästa husbygge och funderar på om det finns någon bra lösning på att ventilera ut huset automatiskt under varma sommardagar utan att behöva öppna och stänga fönster manuellt? Nån lucka, spjäll eller ventil som kan styras med Z Wave eller liknande som kan reagera på inne och utomhustemperatur samt vindriktning och öppna och stänga för att jämna ut innetemperaturen? Gärna inte integrerat i fönster utan separata luckor som kan placeras högt och öppnas rejält för att få bra flöde.
 
N Nadjanda skrev:
Jag håller på att planera nästa husbygge och funderar på om det finns någon bra lösning på att ventilera ut huset automatiskt under varma sommardagar utan att behöva öppna och stänga fönster manuellt? Nån lucka, spjäll eller ventil som kan styras med Z Wave eller liknande som kan reagera på inne och utomhustemperatur samt vindriktning och öppna och stänga för att jämna ut innetemperaturen? Gärna inte integrerat i fönster utan separata luckor som kan placeras högt och öppnas rejält för att få bra flöde.
FTX med nattkyla?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nadjanda skrev:
Jag håller på att planera nästa husbygge och funderar på om det finns någon bra lösning på att ventilera ut huset automatiskt under varma sommardagar utan att behöva öppna och stänga fönster manuellt? Nån lucka, spjäll eller ventil som kan styras med Z Wave eller liknande som kan reagera på inne och utomhustemperatur samt vindriktning och öppna och stänga för att jämna ut innetemperaturen? Gärna inte integrerat i fönster utan separata luckor som kan placeras högt och öppnas rejält för att få bra flöde.
Fundera du på luckor, så finns det doningar för att öppna med motor, men dom ska då inte vara på taket,utan på en vägg under takfoten. Det kan vara bra varmt i huset och börja regna in om dom är på taket.
 
Växthus brukar ha takluckor som öppnas automatiskt av värme. Utan el, appar eller annan onyttig krimskrams.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
FTX med nattkyla?
Jo jag vaggar fram och tilllbaka vad gäller FTX. Jag skulle gärna hålla ner komplexiteten i huset och undvika system som har löpande kostnader med filter och liknande, men jag måste räkna på det för att se om det lönar sig ekonomiskt med FTX. Annars så gillar jag enkelheten i att låta vinden ta med sig värmen ut istället för att konvertera kyla i marken till kall luft som ska pumpas ut i huset.
 
J jonaserik skrev:
Fundera du på luckor, så finns det doningar för att öppna med motor, men dom ska då inte vara på taket,utan på en vägg under takfoten. Det kan vara bra varmt i huset och börja regna in om dom är på taket.
Jag hade tänkt att ha dom på väggarna i kortsidorna på huskroppen, är nog bra som du säger att inte ha luckor i taket. Vet du någon specifik produkt som jag kan titta på.
 
Svar nej, bara en lucka som öppnas med en motor och har några stycken 24 VAC som kan användas och då är det bara öppen/stängd via termostat som gäller för enklast montage och billigast.
 
  • Gilla
Nadjanda
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Växthus brukar ha takluckor som öppnas automatiskt av värme. Utan el, appar eller annan onyttig krimskrams.
Precis, dom styrs av temperaturen. Funkar bra i växthus men där är det generellt större temperaturvariationer, men jag har för mig man kan justera dom så dom öppnar och stänger vid en önskad temperatur. Det är trevligt med mekanik som sköter sig själv men den blir ganska dum och går bara på temperaturen just vid luckan, men det kanske räcker.
 
Beror nog på var termostaten hamnar, går även att få till så en lucka öppnar mer eller mindre, men då blir ett högre pris på en installation.
 
N Nadjanda skrev:
Jo jag vaggar fram och tilllbaka vad gäller FTX. Jag skulle gärna hålla ner komplexiteten i huset och undvika system som har löpande kostnader med filter och liknande, men jag måste räkna på det för att se om det lönar sig ekonomiskt med FTX. Annars så gillar jag enkelheten i att låta vinden ta med sig värmen ut istället för att konvertera kyla i marken till kall luft som ska pumpas ut i huset.
Jag tänker mer att dagtid är det ju dumt att vädra - då får du in mer värme. Nattetid drar systemet automatiskt in kall luft om det är svalare ute än inne. Utan mygg.
 
Intressant tanke. Det måste vara ganska rejäla luckor för att det skall vara någon mening, dvs u storleksordningen som ett fönster. Gäller ju att de både är inbrottssäkra och välisolerade. Jag tror att det blir svårt att få till luckor som inte ger energiförluster som motsvarar kostnaden för filterbyte i ett ftx system.

Har själv installerat FTX, och det är väldigt bra på många sätt inklusive temperaturen på sommaren. Men det är absolut ingen jättestor skillnad, ett par öppna fönster en stund på kvällen ger mycket mer än full nattkyla hela natten.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
I
Lite off topic kanske men tänk på att genomföra radonmätning när man ändrar förutsättningarna för ventilationen i huset eller för den delen jobbar med grunden.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Jag tänker mer att dagtid är det ju dumt att vädra - då får du in mer värme. Nattetid drar systemet automatiskt in kall luft om det är svalare ute än inne. Utan mygg.
Precis. Som det är nu så brukar jag stänga alla fönster och dörrar på förmiddagen när yttertemperaturen klättrar över innertempen och tvärtom på kvällen, men jag är trött på att själv vara reglersystemet utan jag vill att det sker med automatik :)
 
D Dsl skrev:
Intressant tanke. Det måste vara ganska rejäla luckor för att det skall vara någon mening, dvs u storleksordningen som ett fönster. Gäller ju att de både är inbrottssäkra och välisolerade. Jag tror att det blir svårt att få till luckor som inte ger energiförluster som motsvarar kostnaden för filterbyte i ett ftx system.

Har själv installerat FTX, och det är väldigt bra på många sätt inklusive temperaturen på sommaren. Men det är absolut ingen jättestor skillnad, ett par öppna fönster en stund på kvällen ger mycket mer än full nattkyla hela natten.
Det är nog rätt att det behövs ganska stor yta för att det ska ge effekt. Det vore ju trevligt med motorer på några fönster som kan öppnas och stängas vid behov men nackdelen är att det är svårt att ha insektsnät på fönster utan att det ser risigt ut. De skulle ju också kunna motoriseras men då börjar det bli rätt krångligt känns det som. Kanske landar i FTX system ändå.

Funderar också på att beställa alla fönster utom de mot norr med solfilm, för att minska soltrycket. Man går miste om en del värme på vintern men jag prioriterar att minska värmen på sommaren mycket högre än att ta till vara på några få soldagar på vintern.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.