Hej,

Jag kollar på en begagnas spånsug och är väl minst sagt förvirrad över hur motorstartaren ska kopplas och vilka möjligheter som finns. I dagsläget ser det ut som på bilden. Går ej längre att starta med knappen utan man har hittat på någon annan lösning. Startar om man håller nere den bruna brytaren, men saknas någon komponent där emellan den yttre och inre brytaren.

Det jag funderar på är om jag kan bygga någon slags automatisering eller fjärr, typ arduino + relä och fjärrstarta maskinen. Det känns som den bästa / billigaste lösningen? Eller vad har man för möjligheter här?

Begagnad spånsugsmotorstartare med på/av-knappar, märkt med IP54, NHD Magnetic Switch, 3-fas 400 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex elanslutning i spånsug med öppen motorstartare och flera märkta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är ett schema på en typisk kontaktorstart, det är bara att följa manöverkretsen och se varför den inte sluts av tryckknappen på bild. Om spånsugen ska starta och gå så länge som en maskin är igång så får man dock koppla förbi den manuella styrningen. Det kan säkert styras vis arduino via ett potentialfritt relä.

 
  • Gilla
agronjashari
  • Laddar…
Kan man inte bara styra kontaktorn via en nexa-puck som man sedan har en fjärrkontroll till?
 
Bo.Siltberg skrev:
Här är ett schema på en typisk kontaktorstart, det är bara att följa manöverkretsen och se varför den inte sluts av tryckknappen på bild. Om spånsugen ska starta och gå så länge som en maskin är igång så får man dock koppla förbi den manuella styrningen. Det kan säkert styras vis arduino via ett potentialfritt relä.

[bild]
Det som saknas i ditt kretsschema som är principiellt riktigt är motorskyddet som TS har.
Där går hållkretsen igenom kontakterna 97-98 (röd och brun kabel).
När motorskyddet löser öppnas den kontakten och hållkretsen bryts.
Lite fler bilder (ovanifrån och så att man ser höger sida) så kan det lösas
 
Vad saknas säger du? Du kanske ser något i TS modell av motorskydd som inte finns i exempelschemat?
97-98 är vad jag kan se fördröjt slutande kontakter (NO) som används till larm etc.
 
  • Gilla
nisse123
  • Laddar…
Uffe A skrev:
Det som saknas i ditt kretsschema som är principiellt riktigt är motorskyddet som TS har.
Där går hållkretsen igenom kontakterna 97-98 (röd och brun kabel).
När motorskyddet löser öppnas den kontakten och hållkretsen bryts.
Lite fler bilder (ovanifrån och så att man ser höger sida) så kan det lösas
Om du kollar lite närmare på bilden så står det 95 (bruna trådar) längst till höger och 96 (röd tråd) till vänster.
På ett överströmsrelä är 95 96 alltid brytande och 97 98 slutande
 
Beklagar de usla bilderna, hoppas dessa är tydligare.

Hand håller blåa CEE-industrikontakter framför elinstallation med kontaktorer och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med kablar, kontaktdon och kontaktor, märkt med "ON-OFF", "3L1", "3L2" och "3L3" för 230V installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutningskontakt med flera färgade sladdar och märkning av terminalnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närkopplade elektriska kablar och anslutningar inne i en öppen eldosa, med synliga ledningar och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är tyvärr rätt okunnig inom el så min första korkade fråga är ju hur det funkar idag? Slår sugen av och på automatiskt om man kopplar in 230V-maskiner till CEE-handskarna? Och hur skulle jag koppla om jag ville fjärrstyra med ett relä? Potentialfritt relä? Då funkar det med vilket vanligt SSR/optiskt från Ebay som helst eller?

Vad är det andra på kontaktorn? Man / auto? R0 / R?
 
Lite svårt att se men min gissning är att någon byggt om kopplingen lite.

(min gissning) Från början har det varit start/stopp med 0/1-knapparna, men detta används inte idag utan istället är dem två blå CEE-uttagen som ligger i serie med motorskyddet och kontaktorn.

Tanken är att det skall vara någon form av brytare/knapp eller dylikt som sluter mellan stiften på CEE-uttagen, CEE-uttagen ser ut att vara parallellkopplade så det kvittar vilken man sluter i så skall fläkten starta.

Men ett stort MEN är att det ser ut som att kontaktorn är kopplad fas-fas alltså 400V och inte 230V, så testa INTE att koppla in någon maskin i CEE-uttagen.

Hade det varit min fläkt/styrning hade jag nog slängt den lådan och börjat om från början, förlåt om jag är lite tråkig.
 
Jag antar att manöverspänningen är 400V, se de två röda trådarna på kontaktorns uppsida, och för att kontaktorn skall dra måste man kortsluta någon av de två CEE handskarna, vilket i sig är helt tokigt eftersom där max får vara 230V.
Antagligen saknas själva startknappen (eller vad det nu må vara) som borde sitta i andra änden på en kabel med motsvarande stickproppar.
 
Spånsugen har säkert varit kopplad till 2 olika maskiner via CEE uttagen, så att spånsugen startade oberoende av vilken maskin man körde.
Men som sagt är det 400 Volt i uttagen, men en "bygel" där så drar kontaktorn.
 
Japp, det var som ni sa förstås. "Kortsluter" man man handsken så startar maskinen i och med att spolen drar och motorskyddet är fortfarande med i kretsen. Och ja, det är 400V i CEE-handsken.

Kommer bygga någon slags fjärrkontroll så jag kan starta maskinen men samtidigt spara några steg i vart fall. Jag fick synpunkter på att varje maskin borde ha sin egen kontaktor (och varför inte automatiska spjäll om det nu behövs, maskinen är rätt rejäl) men man måste ju börja nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.