Vi har en CTC bergvärmepump som stod i huset när vi flyttade in för fem år sedan och den var då ca tio år gammal. Den funkade prima i några år men sedan behövde kompressorn bytas. Efter det har allt gått fint trots svåra minusgrader men nu för ett antal dagar sedan så började motorskyddet lösa ut. Varje gång jag återställer det drar pumpen igång men motorskyddet utlöser igen, vilket sker 2-3 gånger per dygn. Inga säkringar har gått och allt annat elektriskt funkar fint här hemma. Elpatronen går in som den ska men nåt måste ju vara orsaken. Nån som har några idéer?
 
J
Inga svar ännu , det sitter säkert en kontaktor bakom plåtarna, en äldre VP så det kan med nästan säkerhet var dålig kontakt i den, brända kontakter, då blir det att motorskyddet löser lite då och då, se hur det ser ut på ovansidan av kontaktorn , det vill gärna bli sotigt där med brända kontakter, bara byta till något som passar , behöver inte vara från CTC
 
Hej igen,

Sedan min fråga så har de kraftiga temperatursvängningarna (6-7 minusgrader på natten och 15-20 plusgrader på dagen) minskat och jag har stängt av elpatronen. Två förändringar samtidigt alltså, men något av det är antagligen orsaken, för sedan dess har motorskyddet inte utlöst på flera dagar, från att ha utlöst upp till flera gånger per dygn. Gissar att pumpen är illa inställd så vi får väl se över det antar jag.
 
J
EL-patron har inte med motorskyddet att göra, den ligger separat på egen matning i VP , vilken CTC är det du har ?
 
Det är en EcoHeat 10. Vi flyttade in 2013 och då var den runt tio år gammal tror jag.
 
Fler larm ... igår "PRESS H/L", som gick att återställa, och idag ""KOMP FASFÖLJDFEL", som inte går att återställa. Bergvärmen är alltså av för tillfället så jag satte på elpatronen. Nu tar jag in en servicekille men under tiden, är det nån som har nån aning om vad problemet kan vara?
 
J
Hur är det med köldbäraren , är det fullt och tryck på den, Högtryck indikerar på att kompressorn inte blir av med värmen ( fel på cirkalationspumpen eller igensatt filter på värmesidan ) och lågtryck dåligt flöde på köldbäraren eller köldmediabrist.
 
Ja det verkar vara nåt fel där, innan kompressorn stannade så visade köldbäraren 7 grader både in och ut och det ändrades inte under tiden kompressorn gick. Nu har den alltså stannat så den visar ingen temperatur alls på köndbäraren.
 
Kolla att cirkulationspumpen till köldbäraren går som den ska.

Varför byttes kompressorn? Byttes fler komponenter i samband med det?
 
D younis skrev:
Ja det verkar vara nåt fel där, innan kompressorn stannade så visade köldbäraren 7 grader både in och ut och det ändrades inte under tiden kompressorn gick. Nu har den alltså stannat så den visar ingen temperatur alls på köndbäraren.
Löste det sig? Har samma fel nu!
 
Njae det ”löste” sig med en helt ny bergvärmepump, det var ändå typ dags att byta den (knappt 20 år gammal).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.