Hej! Varför skall man ha motorshunt vid vedeldning med ack-tankar? För och nackdelar?
 
För att att man inte vill stå och ratta shunten själv. ;-)

Mer exakt för att man inte skall behöva ta ut mer varmvatten från toppen än nödvändigt. Och därigenom störa skiktningen så lite som möjligt. Skiktningen störs om man har shunten för öppen genom att onödigt varmt vatten skickas in i botten på tanken.

Andra kanske kan fulla på med sina förklaringar.
 
Skiktningen fungerade bra för mig med manuell shunt också (innan jag hann få dit motorn), men värmen räcker längre i tankarna om man kör ut precis så varmt vatten som behövs. Kör man manuellt får man sätta lite marginal, och låta termostaterna på radiatorerna fixa resten.
 
Jag har inga termostater på elementen, där är fullt ös hela tiden. Cirk pumpen styrs av en inne givare.
 
hlaoa skrev:
Jag har inga termostater på elementen, där är fullt ös hela tiden. Cirk pumpen styrs av en inne givare.
Då du kör så måste väl skiktningen i acktanken bli förstörd då cirkulationspumpen startar.. ::)
 
Jag kör så idag, med en gammal kombipanna utan acktankar. Jag har nyss fått hem ny vedpanna och acktankar så jag behöver lite tips om hur jag skall koppla och vad som behövs.
 
Sätt dit en shunt, med motorstyrning, där du låter motorn styra läget på shunten efter hur varmt du vill ha inne. Cirkulationspumpen sätter du en strömbrytare på, så att den går hela tiden. Annars fungerar inte shuntstyrningen som den ska.

I vissa fall har man automatik till cirkulationspumpen också, men det är bara om man vill stå stilla med pumpen på sommaren. Automatiken brukar då köra den några minuter om dagen, så att den inte fastnar.
 
Jag har kopplat en termostat före pumpen som stänger av om värmen i accen tar slut.
Detta förhindrar onödig avkylning i golven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.