En Jonsered 2035 började dö allt oftare på tomgång för att sedan även börja gå illa på högvarv. Till slut startar den inte alls och gnista saknas. Jag har provat med gräsklipparens stift som inte heller får gnista. Är det något mer man skall kolla innan man misstänker tändspolen? Det blev ingen skillnad när jag tog bort sladden till avstängningsknappen.

Erik
 
Ingen som har koll på motorsågar? Något som jag tycker är underligt är att spolen sitter skruvat i plast och det finns ingen galvanisk kontakt mellan tändspole och motorblock. Vad jag förstår måste gnista även gå mellan spole och svänghjul. Det känns fel för mig, men jag förstår inte hur en sladd skulle kunna försvinna.

Erik
 
Ett vanligt fel på de enklare modellerna med kompositvevhus är att det blir otätt om man kört sågen varm, t.ex. med mycket vedkapning. Kompressionen minskar i takt med hur varm sågen blir och tillslut stannar den. Sedan när den svalnat brukar det gå att köra igen. Enklast är att göra ett kompressionstest när sågen dött under drift genom att hänga sågen i snöret, drar det ut sig av sågens vikt är det ett problem.

Problem med tändspolar är ett ganska ovanligt problem. Att du inte ser någon gnista är inte ovanligt på moderna maskiner, den är ofta för liten, så man behöver ha ett testtändstift för att vara säker.
 
Bra Nonkan att du är här också och styr upp motorsågsvärlden ;-)
Om jag gissat rätt... skogsforum :)


Sent from my X10i using Tapatalk
 
Då stämde min uppfattning att tändspolen var ett ovanligt problem även om jag aldrig stött på osynliga gnistor. I nuläget startar den inte alls och man kan inte lyfta sågen i snöret. Den är inte speciellt mycket använd och problemet eskalerade från smått irriterande till oanvändbar såg på kort tid när jag sågade sly. Om det är dålig komp som är felet, kan man göra något åt det eller borde jag leta efter en ny såg?

Erik
 
om kompet är borta är väl att motorn är skuren?
 
Dålig kompression är inte samma som att motorn har skurit. För att mäta kompet behöver kolven kunna röra sig i cylindern men vid dåligt komp är det otätt någonstans.
 
men vid dåligt komp måste väl cylinern bytas?
 
Dåligt komp kan bero på massa saker, exempelvis slitna kolvringar eller läckande topplockspackning. I fallet med den varmkörda motorsågen så har Nonkan redan pekat ut kompositvevhuset som den läckande boven i dramat.
 
Det är inte helt säkert att det är det som är felet, men det är vanligare än tändspole :)

Om det är värt är upp till dig, 2035 var Jonsereds minsta såg och är i princip samma som Partner 351. Nypris runt 1900 när det begav sig. En felsökning på verkstad är det knappast värt, men känner du någon duktig hemmapulare som kan kolla lite så..
 
Om det är kompressionen som är problemet, går det att göra något åt? Är det vevhuset som läcker så att spolningen inte fungerar eller nämnde du kompositvevhus för att identifiera sågen? Jag tycker sågen har räckt för mina ändamål och den är inte så mycket använd så några hundra till reservdel kan den vara värd.

Erik
 
Oftast läcker det isf mellan cylinderfot och vevhus, och då är det vevhuset som är kass. Kostar ca 800 har jag för mig (stort kanske på det priset :) )
 
Nu har jag skruvat isär sågen. Jag är inte helt hemma på terminologin för motorsågar, men någon cylinderfot skulle jag inte säga att det finns. Övre halvan av vevhuset är gjuten i ett stycke med cylindern. Undre halvan av vevhuset ser ut ungefär som ett vevstaksöverfall i gjuten aluminium. Ramlagren är spårkullager i en hylsa av något plastmaterial. För mig ser det inte ut att läcka där. Däremot är det ett stort glapp mellan kolvring och spåret i kolven. Är det normalt? Både kolven om cylindern är fina utan repor och jag känner inga vändkanter. När svänghjulet tagits loss gick det lätt att vrida runt sågen med tumme och pekfinger på axeltappen, så tät är den inte.

Erik
 
  • Gilla
Boja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.