God dag!

Det är dags att skaffa en ny motorsåg till landet, då den gamla har gett upp.
Tar väl ner mellan 0 och 50 träd per år. Blandskog. De största är väl granar på 4-5 dm i diameter. Men snittet ligger väl på ca 3 dm.

Bensin är ett självklart val, men sen då?

Dessutom en liten bonusfråga. Då landstället är beläget på en ö dit man tar sig med en mindre båt är stubbfräs kanske lite bökigt tt få dit. Nån som har någon bra lösning på att decimera stubbfältet en aning?
 
MrPlow
Vad är din budget? Vill du köpa nytt eller begagnat?

Jag skulle rekommendera valfri såg från Husqvarna eller Stihl.
 
MrPlow skrev:
Vad är din budget? Vill du köpa nytt eller begagnat?

Jag skulle rekommendera valfri såg från Husqvarna eller Stihl.
Kan nog lägga till Jonsered med (sak samma som Husqvarna)
Välj efter vilket märke din närmsta / bästa serviceverkstad säljer....
Två viktiga saker att komma ihåg.
1 Ditt personliga skydd, köp bra stövlar/ kängor, byxor, hjälm och ANVÄND ALLTID DETTA när du skall såga...
2 Dina kunskaper, om du är självlärd / saknar utbildning, gå någon form av kurs utbildning...

Angående stubbar, ta låga stubbar så är dom inte så mycket i vägen... :)
 
Skydd å allt sånt har jag. Gick en kurs i det militära för längesen men har ju relativt regelbundet hållt på så jag känner mig trygg med mina kunskaper. Samtidigt som jag har tagit in proffs för några riktigt besvärliga träd både vad gäller storlek, lutning och fallrisk.

Det jag dock inte kan nåt om är ju maskinerna, och vilka som är bra, vad som skiljer de olika sågarna åt. Om det inte är något uppenbart som effekten till exempel.

Hade lite tankar på en längre sågklinga, för/nackdelar med det?

Och jag föredrar att köpa nytt, bra med nån typ av garanti och jag har ambitionen att göra den begagnad själv. Priset är inget stort problem, självklart vill man hitta en billig, men kvalitet är viktigare. Samtidigt som jag inte vill köpa den dyraste proffssågen bara för att. Det är ju trots allt i relativt liten skala jag använder den. Men bra grejer är bra!!
 
Hoppas det var bättre utbildning än den militära utbildning jag hört talas om, var ett befäl som talade om hur man skulle göra, han bar sig dumt och klumpigt åt, när han väl lyckades starta sågen så körde han kedjan i asfalten så gnistorna yrde, slutade med att en av de intryckta bonngrabbarna fick hålla i utbildningen...

För övrigt är utbildning / kurser aldrig fel, det är ett farligt redskap du jobbar med, många olyckor sker för att man inte kan hantera grejerna på ett säkert sätt.

Vidare till val av motorsåg, och främst då längden på svärdet, själv har jag ett såg med 13" och ett med 15" (har faktiskt ett till med 13" tum, men det ser jag mest som ett reservsåg.)
I skogen föredrar jag det med 13" använder bara 15" när jag skall fälla grova träd, eller när jag stensågat det andra...

När jag är hemma på vedbacken blir det oftast 15" mest för att det är grova träd jag sågar upp till ved och att jag då kommer igenom hela trädet på en gång...

Skulle jag själv välja nytt såg idag, så skulle det troligen bli ett Husqvarna 550 XPG Triobrake
Möjligen att jag skulle ha användning för ett lättare såg för lättare jobb, och vid en snabb koll verkar Husqvarnas 435 vara ett ok såg som säljs på kampanj just nu... rek ca pris ink moms 2900kr

Är tyvärr lite dåligt påläst just nu för att kunna ge något annat tips, (köp av nytt såg för mig ligger något år fram i tiden....)
 
M
En begagnad proffssåg i bra skick. 13" svärd klarar du dig långt med, längre svärd blir bara otympligt att släpa runt på de 95% av tiden då den längden inte behövs.

Över 50 kubik behövs mest om man skall hårdköra vedsågning eller om man har och behöver utnyttja långt svärd. Under 35 kubik skulle jag vilja påstå är mest för arborister eller såg avsedd endast för kvistning och lättare fällning.

All-round 35 - 45 kubik i gott skick är mitt tips

Stihl 021, 023, 025, MS210, MS230, MS250
Husqvarna 346XP, 339XP, 242XP
Jonsered 2145 Turbo, 2141 Turbo

Bara exempel, finns många andra märken som gjort bra sågar som fortfarande går fint.
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle själv undvika så långt som möjligt att köpa en såg med elektronisk förgasare om man bara använder den ibland och har den många år. Har inte själv någon erfarenhet från sådana sågar men vet från andra saker att ju mera elektronik det är i dom desto mera finns det som kan krångla. Dessutom så är dom troligen svåra att underhålla själv. Men dom är säkert bra för proffs som byter såg ganska ofta.
 
Tack för alla tips!

Jag vågar inte påstå att jag blev klok, men klokare i alla fall. Och begränsningen kan mycket väl ligga hos mig själv... :)

Skämt åsido så tror jag faktiskt att jag har rätt bra koll nu på vad jag behöver, sen får man ju alltid anpassa sig till utbudet i butik.

Så återigen, stort tack!
 
MrPlow
Jag gillar långa svärd. Kör 18" på alla sågar, men det kräver ju lite av sågen också.

Ska du köpa beggat gillar jag Husqvarna 346 XPG.

Nytt så tycker jag också 550 XPG.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.